6 yleisintä virhettä verkkosivustoilla, jonka takia menetät kauppaa – korjaa nämä jutut heti!

 

Verkkosivusto on tärkein yksittäinen osapalanen markkinointiviestinnässä ja siinä, että saadaanko tuloksia vai ei. Jos verkkosivustosi on huono, et voi tehdä tehokasta digimarkkinointia – valitettavasti. Jos kaikki tiet johtavat Roomaan, kaikki tiet markkinoinnissasi pitäisi johtaa verkkosivustollesi.

Jos soitat potentiaaliselle asiakkaallesi, joka ei tunne sinua, hänhän on sinuun hyvin skeptinen – hän ei luota sinuun, eikä hänen tarvitsekaan. Sen takia puhelinmyynti on niin äärimmäisen vaikeaa meille useimmille, koska meistä harvaa kestää sitä, etteivät luurin toisessa päässä olevat jaksa kuunnella taikka luottaa meihin. On vaikeaa jaksaa sitä, että ketään ei juurikaan kiinnosta.

Verkkosivuston tehtävä on olla myyjäsi, joka herättää luottamusta. Kun potentiaalinen asiakkaasi tulee verkkosivustollesi, pitää verkkosivuston vastata niihin kysymyksiin ja ongelmiin, joita verkkosivuston vierailijoilla on. Jotta voit vastata potentiaalisten asiakkaiden ongelmiin, pitää sinun tuntea asiakkaittesi ongelmat.

Verkkosivustoilla näkee paljon samoja ongelmia, jotka vaikuttavat 100 prosentin varmuudella negatiivisesti yrityksen myyntiin. Ne ovat pieniä asioita, jotka kannattaa korjata heti.

 

1. Ohjaus

Ihmiset kaipaavat ohjausta – mitä paremmin ohjaat asiakkaasi ostamisen tai yhteydenoton pariin, sitä paremmin tulet saamaan kauppaa. Valitettavan harvoin ohjaukset ovat sivustoilla kunnossa.

Teimme asiakkaallemme hyvin pienen muutoksen heidän verkkosivustoonsa ja tulokset olivat hyvin häikäisevät. Asiakkaallamme ei ollut aiemmin etusivun yläosassa nappia, jonka kautta ihmiset olisivat voineet ostaa tuotteen a) helposti ja b) nopeasti. Kun lisäsimme napin, myynnin kasvu oli heti 300 prosenttia!

Näin pienestä se voi olla välillä kiinni.

 

2. Turvallisuus

Jos selaimet, kuten Chrome tai Firefox, ilmoittavat sivuston kävijälle, että ”sivusto ei ole turvallinen”, niin herättääkö tämä luottamusta? No ei varmasti.

Jotta verkkosivusto voi myydä, sen pitää olla luotettavan oloinen kaikilla mittareilla mitattuna. Pidä huoli, että sivustosi on ssl-suojattu eli verkkosivustosi alkaa https-alkuisesti. Muuten sivustosi ei suojattu ja tämä aiheuttaa varmasti skeptisyyttä potentiaalisissa asiakkaissasi.

 

3. Kuvat

Ensivaikutelman ensimmäinen vaikutelma syntyy visuaalisesta kokemuksesta. Jos sivustosi on täynnä kuvapankkien kuvia, joita näkyy myös muilla sivustoilla, ei se luo luotettavaa ja ammattimaista kuvaa yrityksesi toiminnasta.

Hanki yrityksellesi kuvapankki, joita voit käyttää sekä verkkosivustollasi että muussa markkinoinnissasi. Kuvapankki maksaa itsensä nopeasti takaisin, sillä ensivaikutelma on luotettavuuden rakentamisessa ensiarvoisen tärkeää.

 

4. Tekstit

Suomalaisilla sivustoilla on tekstiä pääsääntöisesti liian vähän.

Tutkimuksissa on huomattu, että pitkä teksti vakuuttaa paremmin kuin lyhyt teksti. Varsin loogista: pitkän tekstin aikana voit kertoa enemmän ja taas lyhyessä tekstissä voit ehkä raapasta vain pintaa osaamisestasi.

Mutta.

Kun luot tekstiä verkkosivustollesi, mieti kahta ihmisryhmää. Nämä ihmisryhmät ovat Kiirehtijät ja Fiilistelijät.

Kiirehtijät haluavat tietonsa nopeasti ja he myös tekevät päätöksensä nopeasti. Anna kiirehtijöille tärkeimmät tiedot nopeasti ja ohjaa heidät sen jälkeen nopeasti päätöksentekoon.

Fiilistelijöille tekstiä pitää olla paljon, mielellään todella paljon. Fiilistelijät haluavat lukea yrityksestäsi ja tarjoamastasi kaiken mahdollisen. He haluavat luoda yhteyden, jonka mukaan he tekevät päätöksen.

Myös Google on fiilistelijä. Google antaa parempia arvosanoja niille, joiden sivustoilta löytyy sisältöä. Mitä tuoreempaa ja laadukkaampaa sisältöä teet, sitä paremmin saat ilmaista Google-näkyvyyttä. Ilmaista näkyvyyttä – mieti.

 

5. Analytiikka

Jotta voit kehittää verkkosivustoasi ja markkinointiasi entistä paremmaksi, on sinun pakko mitata saatuja tuloksia.

Lisää sivustollesi seuraavat analytiikkasovellukset:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Facebook-pikseli

Välttämättä tuon enempää ei tarvitse analytiikkasovelluksia. Tärkeää on tietää, että mistä yhteydenotot tai kaupat syntyvät, jotta voit ohjata mainosbudjettisi aina oikeaan paikkaan.

Jos haluat, voit lisätä analytiikkasovellusten listaan myös Hotjar-nimisen palvelun, jonka avulla näet visuaalisesti, että miten ihmiset liikkuvat sivustollasi. Tämän tiedon avulla voit parantaa kävijöiden ohjattavuutta paikasta x paikkaan y.

 

6. Kehitä sivustoasi

Jos et kehity, mitään ei tule tapahtumaan. Mitä nopeammin pystyt reagoimaan saatuihin tuloksiin, sitä nopeammin tulet saamaan myös verkkosivustosi kautta myyntiä. Tee, analysoi, kehitä.

Kun luot kampanjoita, tee sivustollesi kampanjasivu, johon ohjaat asiakkaasi muista some- ja digikanavista. Tämä luo taas lisää tehokkuutta verkkosivustollesi ja koko markkinointiin.

Verkkosivuston merkitys kasvaa päivä päivältä isommaksi, koska maailma digitalisoituu – jos et ole mukana digitalisoitumisessa, on vaarana, että yrityksellesi ei tule käymään hyvin. Mieti, että miten sinun yrityksesi voisi myydä tai auttaa myyjiä tekemään lisää kauppaa myös diginä. Jos et hoksaa itse, muista, että Ely ja Business Finland auttavat sinua myös näissä kysymyksissä. Heidän kauttaan saat lähes ilmaista konsultointia näiden asioiden tiimoilta.

Muista, että maailma kehittyy ja sinun pitää tehdä kaikkesi, että sinä kehityt. Jos et pysty, jaksa tai osaa miettiä näitä asioita, ota yhteys alan toimijoihin ja vie heitä lounaalle – saat lounaan hinnalla taas lähes ilmaista konsultointia asiaan liittyen.

 

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: