Näin teet varmasti toimivaa Facebook-markkinointia!

 

7 VINKKIÄ, JOITA NOUDATTAMALLA SAAT VARMASTI PAREMPIA TULOKSIA AIKAAN FACEBOOKISSA

Facebookissa on suomalaisia arviolta 2,5 miljoonaa. Se on käytetyin somekanava maailmassa. Facebook omistaa myös mm. Instagramin, jonka avulla Facebook luo markkinointiin kenties tehokkaimman ja koukuttavimman markkinointisymbioosin. Sen avulla yritys voi tehdä huikeat tuotot niin Suomessa kuin myös maailmalla.

Onko kohderyhmäsi Facebookissa? Jos kohderyhmäsi koostuu yli 25-vuotiaista ihmisistä, niin he ovat siellä. Jos kohderyhmäsi koostuu yli 15-vuotiaista mutta alle 35-vuotiaista, löydät heidät Instagramista. Voit tehdä markkinointia tehokkaasti kumpaankin kanavaan Facebook Business Managerilla.

 

1. Asenna Facebook-pikseli

Jos teet Facebook-markkinointia ja sinulla ei ole Facebook-pikseli vielä käytössä, asenna Facebook-pikseli välittömästi verkkosivustollesi.

Facebook-pikseli on lyhyt koodi, jonka avulla Facebook pystyy seuraamaan verkkosivustosi vierailijoita. Tämän seurannan avulla Facebook pystyy automaattisesti parantamaan mainostesi näkyvyyttä potentiaalisen kohderyhmän silmissä, sillä se alkaa näyttämään mainoksiasi niille, jotka datan mukaan ovat sinusta eniten kiinnostuneita. Tämä siis tapahtuu automaattisesti, mutta Facebook-pikselin pitää saada ensin rauhassa kerättyä dataa, jonka mukaan se alkaa mainoksiasi optimoimaan oikealle kohderyhmälle.

Jos käytät aikaasi edes minuutin verran Facebook-markkinoinnin tekemiseen, on sinulla miljoonien eurojen edestä syitä asentaa Facebook-pikseli verkkosivustollesi.

 

2. Tee maksullista Facebook-markkinointia

Pienimmillään Facebook-markkinointi maksaa n. 38 euroa kuukaudessa. Suomessa on ehkä 1% firmoja, jotka eivät tarvitse näkyvyyttä Facebookissa tai Instagramissa. 38 euroa on niin pieni raha liiketoiminnassa, että jokaisen yrityksen olisi vähintääkin kyettävä siihen.

Jos et tarvitse myyntiä, luultavasti tarvitset töihin tekijöitä. Jotta voit mainostaa Facebookissa, ei sinulla tarvitse olla tarvetta kasvattaa myyntiäsi. Voit aivan hyvin mainostaa yritystäsi siitä näkökulmasta, että potentiaaliset uudet työntekijäsi ovat siellä.

Usein 300 euron kuukausittainen mainosbudjetti on varsin riittävä, jos bisneksesi on alueellista Suomessa. Jos taas teet mainontaa koko Suomen laajuudella, 500 euroa olisi hyvä olla kuukausittain käytössä. Kun tavoittelet miljoonia euroja ympäri maailmaa, pitää mainosbudjetti olla suhteutettu haluttuun tulokseen. Mitä isompaa kohderyhmää tavoittelet, sitä isompi mainosbudjetti tulisi olla käytössä.

 

3. Käytä uudelleenmarkkinointia (remarketing)

Uudelleenmarkkinointi (remarketing = rema) on Facebook-pikselin yksi parhaimmista ominaisuuksista. Rema tarkoittaa siis sitä, että voit tehdä mainontaa uudelleen niille ihmisille, jotka eivät ole vielä ostaneet sinulta mitään, vaikkakin he ovat jo sivustollasi käyneet. Rema on nykyaikaisen markkinoinnin kulmakivi, joka häikäisee tehokkuudellaan.

Rema voidaan automatisoida käytännössä kokonaan siten, että se näyttää esim. verkkokaupassa käyneelle ihmisille juuri niitä samoja tuotteita, joita hän on hetki sitten selannut. Tämä on siis uskomattoman tehokas ominaisuus remassa.

Tutkimusten valossa markkinointi tuottaa tuloksia, kun asiakas on nähnyt keskimäärin 9-12 relevanttia ärsykettä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että potentiaalisen asiakkaan pitää nähdä 9-12 hänelle merkityksellistä mainosta ennen kuin hän ostaa tuotteen tai palvelun. Totta kai pitää muistaa, että tilanne pitää olla suotuisa asiakkaalle myös hänen henkilökohtaisessa elämässään, esim. rahatilanteen kanssa.

Harvoin ihminen ostaa auton täysin hetken mielijohteesta, sillä usein ostoprosessi kalliissa tuotteessa ottaa aikansa. Tästä syystä asiakasta pitää johdattaa ostoprosessi hiljalleen eteenpäin näillä 9-12 ärsykkeellä. Sama pätee myös halvemmissa ostoksissa, mutta silloin ostoprosessi on vain ajallisesti lyhyempi.

Muista tehdä myös remakampanjoita, jotta saat parhaimman markkinointikeinon Facebookista ja Instagramista käyttöösi. Rakenna remamainoksissa luottamusta potentiaaliseen asiakkaaseesi referenssien, hyvän fiiliksen ja mahdollisten tarjousten avulla. Älä päästä potentiaalista asiakastasi karkuun – käytä remaa.

 

4. Luo mielenkiintoisia sisältöjä asiakkaillesi

Ihmiset eivät ole Facebookissa tai Instagramissa sen takia, että yritykset saisivat mainostaa heille tuotteita tai palveluita. He ovat somessa lukemassa ja katselemassa asioita ystävistään ja perheenjäsenistään.

Kun luot itsellesi Facebook-yritystilin, älä myy tuotteitasi perus päivityksissä. Ketään ei lähtökohtaisesti kiinnosta seurata sinua sen takia, että yrität tyrkyttää heille koko ajan tuotteitasi. Sen sijaan ihmiset ovat utelijaita lukemaan uutta, mielenkiintoista tietoa. Ole potentiaalisille asiakkaillesi mielenkiintoinen ja asiantunteva tietolähde. Anna heille luettavaa, josta on heille oikeasti hyötyä.

Kuten me, luo hyviä sisältöjä verkkosivustosi blogiin. Anna teksteissä vinkkejä, ohjeita ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin ja haasteisiin. Luo näistä blogiteksteistä Facebookiin päivityksiä ja ohjaa päivityksissä ihmiset lukemaan koko blogitekstin verkkosivustoltasi. Kun sinulle on Facebook-pikseli asennettuna verkkosivustoosi, voit tehdä blogiteksteistä kiinnostuneille ihmisille mainontaa niistä aiheista, joista he ovat kiinnostuneita. Fantsua vai mitä?

Älä tyrkytä, vaan ole kiinnostava. Vedä asiakkaita puoleesi.

 

5. Mieti asiakkaan ostoprosessi

Nyt mennään hieman syvemmälle: mikä on asiakkaasi ostoprosessi ja kauanko ostopäätöksen tekeminen kestää siitä hetkestä, kun asiakkaalla herää pienikin kiinnostus tuotteeseesi?

Yleensä ostoprosessi on pitkä kalleissa tuotteissa ja halvemmissa tuotteisssa ostoprosessi voi kestää alle minuutin.

Jos mietitään tuotetta tai palvelua, jossa on pitkä ostoprosessi ja myynti perustuu myyjän ja asiakkaan väliseen luottamukseen, ensimmäinen osa asiakkaan ostoprosessissa voi olla hyvin tehty blogiteksti, jossa saadaan ensimmäinen kiinnostuksen hippunen herätettyä. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan blogitekstin lukijalle mainostaa esimerkiksi referenssejä luottamuksen kasvattamiseksi, ilmaisia webinaareja tai lisää blogitekstejä, joiden avulla asiakkaalle annetaan ilmaiseksi tietoa ja tämä kasvattaa yrityksesi asiantuntijuutta.

Kun potentiaalinen asiakas on oppinut tuntemaan yritystäsi paremmin, voidaan asiakasta alkaa aktiivisemmin ohjaamaan kohti jonkinlaista esiostopäätöstä. Tällainen esiostopäätös voi olla joku auditointi tai joku mahdollisimman matalan kynnyksen “sisäänheittotuote”, jolla päästään asiakkaan kanssa suoraan puheyhteyteen. Esiostopäätöstä varten yrityksen pitää tehdä laskeutumissivu, jossa tätä sisäänheittotuotetta mainostetaan. Laskeutumissivua kannattaa optimoida ja testata varsin tarkkaan, jotta sisäänheittotuotteesta kiinnostuneet ihmiset saataisiin mahdollisimman tehokkaasti vietyä kohti tätä esiostopäätöstä.

Kun sisäänheittotuote on ollut asiakkaan kannalta positiivinen asia, on varsin helppoa lähteä tekemään sitä oikeaa kauppaa, kun asiakas luottaa sinuun ja tarjoamaasi.

Tärkeää on ymmärtää asiakkaasi ostoprosessi ja vastata niihin kysymyksiin, mietteisiin ja vastaväitteisiin, joita asiakkaallasi on. Rakenna luottamusta asiakkaaseen.

 

6. Tee mainontaa pitkäjänteisesti

Harvoin käy niin, että onnistut lyhyessä kampanjassa. Toki lyhyt kampanja voi toimia, jos tuotteellasi on hyvä alennus päällä tai tuotteellesi on poikkeuksellisen kova kysyntä.

Lyhyt kampanja toimii harvoin sen takia, koska on todella vaikea löytää lyhyessä ajassa optimaaleinta kohderyhmää Facebookin kohdennusvalikoista ja toisaalta Facebook ei pysty auttamaan sinua kohdentamisessa, kun dataa ei ehdi tulla tarpeeksi.

Jotta Facebook-mainonta voi toimia, pitää dataa olla tarpeeksi. Mitä enemmän saat liikennettä sivustollesi Facebookista, sitä enemmän saat dataa. Mitä enemmän saat kauppaa Facebookista, sitä enemmän saat dataa siitä, minkälaiset ihmiset ostavat sinulta Facebookin mainosten kautta. Varsin looginen asia.

Tästä syystä en suosittele juuri kenellekään lyhyitä kamppiksia, ellei kyseessä ole joku alennuskampanja, jolla herätetään asiakkaiden mielenkiinto räväkällä tavalla. Lyhyt alennuskampanja ei siis ole kielletty asia, mutta johdonmukainen ja pitkäjänteinen markkinointi- ja myyntityö vaatii suurimmaksi osin tällaista pitkää mainostamistyötä. Mitä pidempään teet mainontaa, sitä enemmän saat statistiikkaa ja sitä parempia tuloksia tulet saamaan.

 

7. Analysoi kriittisesti

Eikö Facebook-markkinointi toimi, vaikka kaikki temput on koitettu? On siis mahdollista, että Facebook-markkinointi ei toimi sinulle. Se on kaikesta huolimatta mahdollista.

Yleisimmät syyt Fb-markkinoinnin toimimattomuuteen ovat:

  1. Väärä kohderyhmä,
  2. kohderyhmä ei uskalla ostaa (yli 50-vuotiaat ostavat harvoin verkkokaupasta, varsinkin pienistä verkkokaupoista),
  3. tuote ei ole kiinnostava.

On siis oikeasti aika vähän asia syitä, miksi markkinointi ei lähtisi Facebookissa toimimaan, jos kaikki asiat on oikeasti otettu huomioon.

Facebookista tai Instagramista löydät lähes 100% varmuudella kohderyhmäsi. Tehtäväsi on löytää tehokkaimmat keinot ja tavat viestiä tuotteistasi ja palveluistasi kohderyhmällesi.

Jos markkinointi ei tuota tuloksia, ei edes vuoden yhtäjaksoisella ja analyyttisella mainostamisella, pyydä Facebook-markkinoinnin ammattilaisilta ilmainen auditointi. Tällaisia auditointeja saat jokaisesta mainostoimistosta ympäri Suomen – myös meiltä.

 

 

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: