Content buckets

SISÄLLÖNTUOTANTOA ÄMPÄREITTÄIN

Meillä sisällöntuottajilla on useita erilaisia työkaluja, joilla helpotamme sisältöjen suunnittelua. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja selkeät suunnitelmat auttavat pitämään postaustahdin tasaisena – oli kyse sitten sosiaalisesta mediasta tai omasta blogista. Yksi sisällöntuottajan työkaluista on englanninkieliseltä nimeltään content bucket, eli vapaasti suomennettuna sisältöämpäri.

Mitä content bucket tarkoittaa?

Content bucketin idea perustuu yksinkertaisesti siihen, että jaat oman sisältösi kategorioihin, eli toisin sanoen eri ämpäreihin. Kategoriat helpottavat sisällön jakamista, sillä näin sinulla ei tule toistettua samaa asiaa liian usein peräkkäin. Sisältösi pysyy näin kevyenä ja mielenkiintoisena. Eri aloille voi hyödyntää erilaisia kategorioita, sillä ne optimoidaan juuri sinun kohderyhmällesi sopivaksi. Samat asiat eivät luonnollisesti kiinnosta 20-vuotiaita naisia ja esimerkiksi juuri eläkkeelle jääneitä miehiä. Kategorioita luodessasi sinun täytyy siis tunnistaa kohderyhmäsi ja sen tarpeet. Jos kohderyhmäsi on todella laaja, voi eri kategoriat ja aiheet laatia eri ryhmille. Esimerkiksi ruokakauppojen kohderyhmää on hankala sulkea tietylle ihmisryhmälle ja tässä kohtaa kauppias voikin laatia kolme erilaista ämpäriä:

  • reseptit (ruuanlaitosta kiinnostuneille ja hifistelijöille),
  • tarjoukset (tarkan markan asiakkaille),
  • uutiset ja uutuustuotteet (kaikille).

Siitä huolimatta, että sisältö ruokakaupan uutuustuotteista sopii kaikenikäisille, on sisältö hyvä jakaa kategorioittain. Jos lähikauppasi Facebook-seinä täyttyy pelkästään uutuustuotteista, tuntuu sisältö helposti yksitoikkoiselta.

Missä kaikkialla tätä ideaa voi hyödyntää?

Sisällöntuotannon kategorisointi helpottaa sisältöjen suunnittelua kaikkialla, sillä ihmiset mielellään jakavat eri aiheet eri osioihin. Tästä syystä esimerkiksi kotisivuillamme on välilehdet – informaatioähky tulisi aika pian, jos kaikki tieto olisi vain päällekkäin samalla sivulla. Content bucket -tyyppinen ideointi sopii loistavasti esimerkiksi

  • blogiteksteihin,
  • Instagram-kuviin,
  • Instagram-profiilisi kohokohtiin,
  • Facebook-postauksiin,
  • videoiden eri aihealueisiin.  

Millaisia kategorioita kannattaa laatia?  

Käytännössä sinulla tulisi olla noin 2-4 erilaista kategoriaa omalle sisällöllesi. Kaksikin riittää, mutta viisi on selvästi jo liikaa. Viittä kategoriaa on hankala käyttää monipuolisesti, sillä jos oletettavasti julkaiset esimerkiksi Instagramissa kerran viikossa, aiheet eivät toistu tarpeeksi useasti. Julkaisutahdille ja sisällölle tulee löytää siis sopiva tahti ja vaikka aihetta on paljon tutkittu, niin sinun yleisöllesi sopiva tahti löytyy kokeilemalla.  

Päätä ensin esimerkiksi kolme sopivaa kategoriaa. Laatiessasi näitä, kysy itseltäsi:

  • onko minulla sisältöä tähän kategoriaan?
  • pidänkö tätä itse mielenkiintoisena?  

Sinun ei kannata valita itsellesi sellaista kategoriaa, johon sinulla ei tule löytymään sisältöä. Tästä tulee vain turhia paineita ja sisällöntuotannosta katoaa se kaikista olennaisin asia, eli mielekkyys. Sama pätee myös siihen, pidätkö itse sisältöäsi mielenkiintoisena. Pakotetun sisällön huomaavat myös ne, jotka sisältöäsi kuluttavat. Intohimo omaan tekemiseen paistaa kauas!  

Kun olet valinnut sopivat kategoriat, listaa ylös ne asiat ja aiheet, jotka kyseiseen kategoriaan sopivat. Luokittele blogitekstit, Instagram-kuvat, Facebook-postaukset ja vaikka LinkedIn-tekstit omiin kategorioihin. Kirjoita aiheet ylös esimerkiksi ranskalaisin viivoin, jotta suunnitelmastasi tulee selkeä. Suunnittele sinulle ja omalle toiminnallesi sopiva postaustahti ja sitten vain julkaisemaan!

Jos tuntuu siltä, että tarvitset apukäsiä sopivan sisällöntuotantosuunnitelman tekemiseen, ota rohkeasti yhteyttä! Kerro minulle, millainen yrityksesi on ja keitä ovat asiakkaasi ja luodaan sinulle yhdessä sopivat kategoriat ja aiheet. Autamme sinua projektin jokaisessa vaiheessa ja olemme suunnittelun lisäksi tarvittaessa käytettävissä myös toteutukseen – valokuvia, kuvatekstejä ja hashtageja myöten.

Sanna-blogi
“Yrityksesi tarina on voimavara, joka jää liian usein käyttämättä”
Sanna Välimaa
Projektipäällikkö, sisällöntuottaja
sanna@innoclub.fi

Lue myös: