Facebookista saadut tulokset – ja miten ne tehtiin?

 

Facebook on äärimmäisen tehokas markkinointikanava, kun siellä tehdään asiat yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta oikein. Mekin olemme joutuneet maksamaan oppirahamme mutta äärimmäisellä opiskelulla, testaamisella ja unettomilla öillä olemme kehittäneet meille ja asiakkaillemme reseptin, joka tuottaa rahaa ja laadukkaita yhteydenottoja.

 

Tuloksia

Facebook-markkinoinnin tuloksia kannattaa mitata siten, että kuinka moninkertaisesti mainosbudjetti on saatu takaisin. Jos laitat mainontaan yhden euron, kuinka monta euroa saat Facebook-markkinoinnilla takaisin.

Esimerkki: jos laitat euron markkinointiin ja tienaat kolme euroa, olet saanut rahasi takaisin kolminkertaisesti.

Kuukausi on mielestäni pienin aikaikkuna, jonka puitteissa kannattaa tuloksia mitata. Päiväkohtaisista tuloksista meilläkin paras tulos on ollut 206,99-kertainen myynti annettuun mainosbudjettiin nähden. Tuo tulos on niin huikea, että se vetää monesti jopa hieman sanattomaksi – kun Facebook-mainontaan laitettiin yksi euro, myyntiä yhdellä eurolla tuli 206,99. Käsittämätön luku, jota on liki mahdotonta saavuttaa päivittäin.

Kyseiset lukemat saatiin varsin pienellä alennuksella aikaiseksi. Pitää muistaa, että alennus ei ole itsessään huono asia – sitä pitää osata käyttää strategisesti oikein. Nyt asiakkaamme sai kymmenittäin uusia asiakkaita asiakkuudenhallintaansa, jossa uusista asiakkaista voidaan jalostaa halvemmilla kustannuksilla entistä kannattavampia asiakkaita. Fiksu asiakkuudenhallinta on asia, johon valitettavan harva yritys panostaa. Monet yritykset kasvattaisivat myyntiään kymmenillä prosenteilla, jos asiakkuudenhallinta olisi kunnossa.

Jos tuotteellesi on valtava kysyntäpiikki  tai pystyt sellaisen luomaan – ja sinulla on asiakasdataa jo valmiiksi olemassa, silloin voidaan edellä mainittuihin kolminumeroisiin tuloksiin päästä, jos kaikki tähdet ovat kohdillaan.


Kuvakaappauksessa näkyy, että mainontaan laitettiin rahaa kuukauden aikana yhteensä 553,82 euroa ja myyntiä sillä rahalla tehtiin 20 137,90 euroa.

Kuukausikohtaisista tuloksista paras tulos tänä vuonna on ollut 36,36-kertainen mainosbudjettiin nähden. Tuo luku on loistava, sillä esimerkiksi puhtaalla myyntityöllä ei tuollaisiin myyntituloksiin päästä käytännössä ikinä. Myyntityössä jo viisinkertainen tulos myyjän tuottamiin kustannuksiin (palkka + lisäkulut) nähden on todella hyvä mutta tällaiset yli 36-kertaiset tulokset ovat käytännössä mahdottomuus pitkällä aikavälillä.

Hyvä tulos Facebook-markkinoinnissa on 8-11-kertaiset myynnit, kun taas 4-7-kertaiset myynnit ovat useimmiten tyydyttävä suoritus – asia on totta kai myös alakohtainen.

 

Näin huipputuloksiin pääsee Facebook-markkinoinnilla

Huipputuloksissa on lähes aina samat yhtäläisyysviivat, jotka ovat aktiivisuus, hyvä tuote, kohderyhmä, optimointi, budjetti sekä toimiva ja yksilöllinen myyntistrategia.

Aktiivisuutta ei voi ylikorostaa. Jos et tee mitään, et voi saada tuloksia. Aktiivinen ote on tärkeää, koska sen avulla Facebook myös omalta osaltaan palkitsee sinua paremmilla tuloksilla.

Hyvä, kysytty tuote on täysin välttämätön asia, jos tuotetta halutaan myydä. Jos tuotteelle ei ole valmiiksi kysyntää, silloin kysyntää pitää lähteä luomaan. Silloin tuotteen myyntiprosessi on hankalampi ja aikaa vievämpi muttei mitenkään mahdoton asia. Tällöin on tärkeää saada ihmiset kiinnostumaan pikkuhiljaa myytävästä tuotteesta ja sen aihepiiristä. Sama pätee myös palveluiden markkinointiin ja myyntiin.

Kohderyhmän merkitys on äärimmäisen iso Facebook-markkinoinnissa. Facebook tarjoaa äärimmäisen hyvät kohdennusvalikoimat markkinoijille, joka auttaa viestin jakelussa oikeille ihmisille. Jotta oikean kohderyhmän löytää Facebookista, pitää siihen käyttää usein todella paljon aikaa, jotta testauksen tulokset saadaan täydellä teholla käyttöön – mutta oikean kohderyhmän etsiminen eri vaihtoehdoista kannattaa!

Tästä päästäänkin hyvin aasinsillalla optimointiin. Jotta Facebook-markkinointi voi millään tasolla toimia, pitää testata erilaisia mainoksia, mainostekstejä sekä tuotteita – ja paljon! Usein näkee, että yritykset yrittävät potkia eteenpäin yhdellä mainoksella ilman mitään testaamista, jolloin ei ole ihme, että Facebook-mainonta ei toimi halutulla tavalla.

Toki pitää muistaa, että mitä mainonnalla halutaan saavuttaa. Jos halutaan muistuttaa ihmisiä yrityksen olemassaolosta, voi yksi mainos riittää. Mutta jos tarkoitus on tehdä Facebookista myyntikone, on yrityksen pakko optimoida mainoksia, tuotteita ja itse verkkosivustoa, johon asiakas ohjataan. Ilman näitä tulosten saaminen voi olla kiven alla.

Budjetti. Pitääkö Facebookissa käyttää rahaa mainostamiseen? PITÄÄ! Tähän ei ole mitään muuta vastausta. On olemassa kourallinen tai kahden käden sormien verran suomalaisia yrityksiä, jotka eivät tarvitse Facebookissa maksettua mainontaa, mutta luultavasti heidän oma myyntinsä Facebookin kautta moninkertaistuisi, jos he käyttäisivät maksettua mainontaa. Jos et käytä rahaa Facebook-markkinointiin, et saa käyttöösi Facebookin mainostyökaluja ja kohdennettua mainontaa, jolloin menetät kasvupotentiaalista varmasti Facebookin osalta 99,9 prosenttia. Myös tehokkain mainostusmuoto, uudelleenmarkkinointi, jää käyttämättä, jos rahaa ei Facebook-mainontaan laiteta.

Uudelleenmarkkinointi tarkoittaa mainontaa, jota näytetään niille henkilöille, jotka ovat käyneet esimerkiksi katsomassa tiettyä tuotetta verkkosivustollasi. Kyseisille henkilöille voidaan mainostaa uudelleenmarkkinoinnin avulla samaa tuotetta uudelleen – tämä luo mainontaan äärimmäisen tehokkaan myyntikoneen oikein tehtynä.

Budjettia voi olla myös liikaa. Pk-yrityksille ei useimmiten ole tarvetta tuhansien eurojen budjeteille vaan pääsääntöisesti puhutaan satasien budjeteista mutta jos yritykselle on vahva kasvu mielessä, pitää myös tulevaisuuteen panostaa rahallisesti. Mutta useimmiten pk-yritysten kanssa satasien budjetit ovat riittäviä.

 

Myyntistrategia

Meillä jokaiselle yritykselle suunnitellaan erikseen myyntistrategia, jota sitten lähdetään valjastamaan käytännön toimenpiteiksi. Toimenpiteet riippuvat myös edellä mainituista kohdista, yrityksen nykytilasta, toiveista ja tulevaisuuden tavoitteista.

Olemme hioneet strategioitamme vuositolkulla ja kymmenillä tuhansilla euroilla sopimaan niin verkkokaupoille, palveluntuottajille, b2b-yrityksille ja juuri niille yrityksille, joille ”Facebook-markkinointi ei ole koskaan toiminut”.

Kuten Coca-Colalla, meidänkin resepti toimivaan digimarkkinoinnin myyntistrategiaan on salaisuus, jota käytämme vain itsellemme ja asiakkaillemme.

Jos haluat, että suunnittelemme sinulle myyntistrategian maksutta, jota voit lähteä itsenäisesti toteuttamaan, varaa aikasi 30 minuutin etäpalaveriin, jossa katsomme tilanteesi läpi sekä katsomme jo ennakkoon kaikki julkiset tiedot ja teemme myös eri ohjelmistoilla tarvittavat auditoinnit.

Palaveri on maksuton ja sen avulla tiedät mitä sinun pitää tehdä, jotta saat digimarkkinoinnista kaikki hyödyt irti.

Varaa aikasi alta!

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: