Isoimmat virheet Facebook-markkinoinnissa

 

Facebook on äärimmäisen tehokas markkinointikanava, jos myynnin kasvattaminen on mielenkiintosi kohteena. Facebook sopii sekä b2b- että b2c-yrityksille, palvelu- ja tuotesektorilla.

Mutta. Facebook-markkinoinnissa voi heittää rahat hukkaan varsin nopeasti, jos jättää tietyt asiat tekemättä. Käydään läpi 6 isointa virhettä Facebook-markkinoinnissa – lopusta saattaa myös löytyä bonus-virhe.

 

1. Et ole asentanut verkkosivustollesi Facebook-pikseliä

Facebook-pikseli on pieni koodinpätkä, jonka avulla Facebook pystyy seuraamaan, että mitä verkkosivustosi vierailijat tekevät. Ilman Facebook-pikseliä et voi mitenkään saada kaikkea tehoa irti Facebook-markkinoinnista.

Facebook-pikseli ei ole itsessään mikään sateentekijä – verkkosivuston vierailijoista kerätty data sensijaan on. Kun pikseli on ehtinyt keräämään dataa useamman kuukauden ajan, alkavat mainokset toimimaan entistä paremmin.

Sen lisäksi pystyt Facebook-pikselin datan avulla mainostamaan uudelleen niille ihmisille, jotka eivät olet vielä ostaneet sinulta mitään tai he eivät ole ottaneet sinuun vielä yhteyttä. Tämä luo mainontaa älyttömän tehokkuuden, sillä voit toistaa viestiäsi niille, jotka ovat sinusta jo kiinnostuneita. Tutkimuksien mukaan 9-12 toistoa tarvitaan, jotta ihminen tekee halutun toimenpiteen, olkoot kyse sitten ostopäätöksestä tai yhteydenotosta.

Facebook-pikseli on ehdoton työkalu, jota ilman ei optimaalisia tuloksia synny.

Facebook-pikseli kannattaa asentaa kerralla ja kunnolla GDPR-asetusten mukaisesti, sillä se luo heti kuvaa ammattimaisesti organisaatiosta, jossa lakia-asiat otetaan asianmukaisesti todesta.

 

2. Et ole asettanut mainonnallesi tavoitetta

Nyt ei ole kyse mistään suurpiirteisistä tavoitteista, joissa toivotaan mainonnan tuottavan paljon rahaa. Jos Facebookissa haluaa saada tuloksia aikaan, pitää myös Facebookille osata kertoa, että mikä on tavoitteesi.

Yleisesti tavoite voi olla yhteydenotto tai verkkokaupoissa tehty kauppa. Nämä ovat selkeitä ja varsin yksiselitteisiä tavoitteita niin sinulle kuin myös Facebookille.

Kun Facebook saa kerättyä Facebook-pikselin avulla dataa kävijöistä sekä onnistuneista tavoitteista, alkaa Facebook näyttämään mainoksia enemmän niille, jotka ovat sinusta kiinnostuneita.

Sen lisäksi pystyt itse seuraamaan paremmin, että mitkä mainokset toimivat ja mitkä eivät. Kun näet, että tietty mainos suoriutuu huonosti, voit laittaa huonon mainoksen kiinni ja keksiä uuden tilalle. Simppeliä ja äärimmäisen kustannustehokasta.

 

3. Et testaa tarpeeksi

Kokeile, analysoi ja optimoi. Testaa, testaa ja testaa.

Jos et testaile ja kilpailuta mainoksiasi toisiaan vastaan, et voi koskaan kehittää laadukasta ja optimaalista mainosta. Aina voi tehdä asioita piirun verran paremmin. Facebook-markkinointi perustuu pitkälti dataan ja testaamiseen – joka sekin kerryttää dataa -, jotta sinä saisit parempia tuloksia aikaan.

Tee siis useita erilaisia mainoksia, tee useita erilaisia mainosryhmiä. Testaa kuitenkin vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta tiedät, että mikä toimii ja mikä ei.

 

4. Tyrkytät

Yritätkö myydä ja ehdottaa asiakkaallesi ostopäätöstä jokaisessa mainoksessasi? Yksinkertaisesti, älä tee näin.

Onko sinusta mukavaa, että myyjä tulee ja tyrkyttää sinulle asioita, joita et välttämättä ainakaan juuri nyt tarvitse? Luultavasti ei.

Ennen kuin alat myymään, lämmitä potentiaalinen asiakas valmiiksi ennen tätä vaihetta. Mainontasi tehostuu lähes heti, kun teet lämmittelytyöt ensin ja vasta sen jälkeen alat tarjoamaan palvelujasi – aina polku ei ole näin yksinkertainen mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

Hyppää asiakkaasi kenkiin ja mieti, että miten saisit hänet siihen pisteeseen, että hän haluaisi ostaa palvelun juuri sinulta. Kun tiedät tämän, tee asiakkaallesi polku, jonka päässä on asiakkaasi haluama tuote.

Asiakaslähtöiset sisältömainokset ovat usein 80-90% halvempia kuin perinteiset myyvät mainokset. Saat siis sisällöillä enemmän tulosta samalle rahalle.

Think, think & think.

 

5. Et tee maksullista mainontaa

Jotta Facebookista saa kaiken ilon irti, pitää maksullista mainontaa tehdä. Jos lähdet liikkeelle nollasta, nopeuttaa maksetun mainonnan käyttäminen myyntiäsi huomattavasti.

Jos et tee maksettua mainontaa, menee usein vuosia ennen kuin tuloksia tulee tappavan tasaisesti ja parhaimmat markkinointikeinot jää käyttämättä.

Suomessa on ihan kourallinen firmoja, jotka voivat ja joille riittää ilmainen Facebook-markkinointi. Yleensä kyseiset yritykset ovat hyvin paikallisia ja heillä on todella vahva kannattajajoukko. Tällaisia yrityksiä on todella harvassa enkä suosittele kenellekään lähtökohtaisesti sitä, että yritys tekee pelkkää ilmaista Facebook-markkinointia – silloin mennään usein tuurin mukaan.

Facebook-mainonnan minimibudjetti on 38€/kk eli Facebookiin ei tarvitse laittaa isoja summia kiinni. Mitä isompi budjetti on ja mitä paremmin osaat tehdä Facebook-markkinointia, sitä enemmän saat tuloksia luonnollisesti aikaan. Paikalliselle yritykselle jo 250-300 euron mainosbudjetti on todella riittävä ja pienemmälläkin pärjää usein todella hyvin. Koko Suomeen 600-1500 euron budjetti on useimmiten oikein riittävä – kilpailun määrä, tuotteen hintataso ovat avaintekijöitä budjetin koon päättämiseen.

 

6. Et ohjaa asiakkaita verkkosivustollesi

Älä jätä potentiaalisia asiakkaita pyörimään verkkosivustollesi!

Jokaisessa mainoksessasi pitää jo lähtökohtaisesti olla linkki verkkosivustollesi, jotta potentiaalisen asiakkaan on vaivatonta sinne mennä. Linkki pitää olla Facebookin puolella sekä itse mainostekstissä että mainoksen alaosassa, lue lisää (tai joku muu call to action) -kohdassa.

Tätä asiaa on tutkittu vuosia ja esimerkiksi jenkeillä on tapana, että he lisäävät mainostekstiin useita linkkejä, joka näyttää suomalaiseen silmään todella aggressiiviselta. Suomessa riittää mielestäni varsin hyvin, että mainostekstissä on yksi linkki ja sitten cta-napin kohdalla on toinen linkki.

 

BONUS: jätät uudelleenmarkkinoinnin käyttämättä

Toiston vuoksi: uudelleenmarkkinointi on tehokkain mainosmuoto Facebookissa. Sen käyttäminen vaatii Facebook-pikselin asentamista verkkosivustollesi, ja koska Facebook-pikselin asentaminen on niin helppoa, on täysin hävyttövän turhaa jättää uudelleenmarkkinointi käyttämättä.

Uudelleenmarkkinointihan on sitä, että kun käyt katsomassa Momondosta lentoja Malagaan, kohta näet Facebookissa koko ajan mainoksia, joissa mainostetaan Malagan lentoja.

Uudelleenmarkkinointi perustuu siihen, että potentiaalinen asiakkaalle toistetaan viestiä useamman kerran. Aina mainoksen ei tarvitse olla sanasta sanaan sama, mutta itse viestin mainoksessa pitää puhua samaa kieltä.

Ota siis uudelleenmarkkinointi käyttöön.

 

BONUKSEN BONUS: Facebook-päivityksesi kertovat yrityksesi pizzapäivistä

Yksikään yksityishenkilö ei ole tullut somekanavaan sen takia, että hän haluaisi seurata yrityksen viestintää. Mieti, että minkä takia itse olet tullut Facebookiin? Olet tullut seuraamaan ystäviäsi, sukulaisia, kissavideoita tai muuta viihdesisältöä. Klikkaat yrityksen mainosta silloin, kun se kiinnostaa sinua. Muutoin sinua ei kiinnosta yrityksen pizzapäivät tai muut turhakkeet.

Ihmiset eivät halua kuulla yrityksesi pizzapäivästä. Se varmaan tuli jo selväksi. Ihmiset haluavat sen sijaan viihdykettä, tietoa ja vinkkejä.

Pyri luomaan yrityksesi päivitykset viihteen, tiedon ja vinkkien ympärille. Mitä enemmän panostat laadukkaisiin sisältöihin, sitä paremmin saat kohderyhmästäsi koostuvat ihmiset kiinnostumaan juuri sinusta.

Tee sisältöjä yrityksesi blogiin ja jaa ne Facebookissa. Lopulta mainosta jokaista laadukasta blogitekstiäsi – sen avulla erotut muista.

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: