Mikä on Facebook-pikseli?

 

Facebook-pikseli on terminä yksi tylsimmistä asioista, joihin voi työpäivinään törmätä. Vaikka termi itsessään on tylsä, pitäisi jokaisen yrittäjän, markkinoijan ja myynnistä vastaavan henkilön tietää, että mikä *piip* on Facebook-pikseli, koska sillä on suora vaikutus yrityksen myyntiin ja yhteydenottomääriin.

 

Facebook-pikseli on siis koodi, joka asennetaan yrityksen verkkosivustolle. Koodia ei sinänsä huomaa kukaan ja se on äärimmäisen nopea asentaa verkkosivustolle. Facebook-pikselin tehtävä on kerätä verkkosivuston vierailijoista tietoa, jota yritys voi käyttää hyödykseen tehdessään Facebook- tai Instagram-mainontaa. Facebook-pikseli ei kerro yritykselle suoraan potentiaalisten asiakkaiden nimiä tai muita tunnistettavia henkilötietoja mutta pikselin avulla yritys voi tehdä esimerkiksi uudelleenmarkkinointia niille, jotka ovat vierailleet vaikka tietyllä sivulla verkkosivustolla. Hyvänä esimerkkinä toimii Momondo, eli jos käyt katsomassa lentoja Malagaan, etkä osta lentoja heti, kohta Facebook- ja Instagram-fiidisi on täynnä Malagaan liittyviä mainoksia Momondolta ja muilta palveluntarjoajilta.

Koska markkinointi perustuu isolta osin toistojen määrään, uudelleenmarkkinointi Facebook-pikselin avulla on äärimmäisen tehokas tapa tehdä kauppaa. Facebook-pikseli siis antaa sinulle mahdollisuuden markkinoida niille, jotka ovat tuotteistasi tai palveluistasi lähtökohtaisesti eniten kiinnostuneita.

 

Mitä yrityksen pitäisi tehdä, jos Facebook-pikselistä kuulee ensimmäisen kerran?

 

Asenna Facebook-pikseli, heti!

Vaikka et alkaisinkaan tekemään Facebookin maksettua mainontaa, kannattaa Facebook-pikseli asentaa verkkosivustolle heti keräämään dataa verkkosivuston vierailijoista.

Näen valitettavan usein, että yrityksillä ei ole Facebook-pikseliä asennettuna, vaikka yritys on ollut olemassa jo pitkään. Ongelma on siinä, että kun yritys ottaa meihin yhteyttä, on yrityksellä usein varsin välitön tarve saada kauppaa aikaiseksi. Tuolloin paskat ovat monesti housussa, enkä puhu nyt välttämättä edes kuvaannollisesti.

Jos Facebook-pikseliä ei ole ollut asennettuna yrityksen verkkosivustolle, ei Facebook- tai Instagram-mainonnasta saada saman tien niitä usein haluttuja optimaalisia tuloksia. Facebook- ja IG-mainonta tarvitsevat optimaaliseen tulokseen paljon dataa ja sitä saadaan vain, kun Facebook-pikseli on ollut verkkosivustolla asennettuna useita kuukausia.

Tee siis itsellesi ja yrityksellesi palvelus. Vaikka et vielä tekisikään Facebook- tai IG-mainontaa, asenna Facebook-pikseli nyt. Sen asentamiseen menee alle kymmenen minuuttia aikaa, mutta sen arvo nousee valtavan merkitykselliseksi siinä kohtaa, kun somemainontaa pitäisi alkaa tekemään.

 

Mitä Facebook-pikselin kanssa tulee ottaa huomioon GDPR:n kannalta?

GDPR-lainsäädännön takia Facebook-pikselistä pitää tiedottaa tietosuojaselosteessa sekä verkkosivuston vierailijan on mahdollista valita, että salliiko hän Facebook-pikselin käytön vai ei. Enää ei riitä, että sivuston vierailijalle kerrotaan, että “sivustomme käyttää evästeitä” vaan vierailijan pitää aktiivisesti kertoa hyväksyvänsä pikseleiden käytön tai hänellä on helppo mahdollisuus estää evästeiden, esim. Facebook-pikselin, käytön.

Tietosuojavaltuutettu on alkanut jakelemaan uhkasakkoja sivustoille, joilla ei ole otettu asiaa vielä huomioon. Kuulemani mukaan uhkasakot ovat kuusinumeroisia, joten asia on otettava sikäli vakavasti, että asia kannattaa hoitaa alta pois. Asian hoitaminen viestii kaikille sidosryhmille vastuullisesta ja ajanmukaisesta toimijasta, jolla on asiat hoidossa. Työ asian kuntoon laittamiseksi ei vaadi muutamaa satasta enempää rahaa eli hyöty/riski-suhde on tässä asiassa varsin hyvä.

Jos tarvitset Facebook-pikselin asentamisessa apua, ota yhteyttä verkkosivustosi kehittäjään tai vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä myös meihin.

 

#dotherightmarketing

 

 

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: