Miksi panostaa kotisivujen valokuviin?

Kuten sanontakin sen sanoo, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Me kaikki katselemme erilaisia valokuvia ja piirroksia jo lapsesta saakka ja jopa lukemaan oppiminen tapahtuu erilaisten kuvien tukemana. Hyvien kuvien merkitystä myynnissä ei kannata siis aliarvioida, sillä laadukkaat kuvat kertovat omaa kieltään ammattimaisuudesta ja huolellisuudesta – alasta riippumatta.

 

Ilmaiset kuvapankit – rajaton määrä hyviä kuvia?

Nettihän on kuvia pullollaan, miksi siis nähdä vaivaa? Ilmaisista kuvapankeista löytyy kuvia aiheesta kuin aiheesta ja varsinkin englanniksi hakemalla löydät varmasti juuri sinun tuotteestasi tai palvelustasi kertovan kuvan. Ongelmaksi muodostuu se, että monet yritykset sortuvat käyttämään täsmälleen samoja kuvapankkikuvia, eli kilpailijoidesi kotisivuilla on suurella todennäköisyydellä sama kuva, kuin sinun omilla sivuillasi. Kuvapankkikuvia käyttäessäsi sinun voi olla hankala erottua joukosta, sillä kotisivuillasi vieraileva voi jopa sekoittaa yrityksesi kilpailijaasi. Tämä ei ainakaan edistä yrityksesi myyntiä, sillä vaikka sivusi olisivat muuten ammattimaiset ja tyylikkäät, jäävät kuvat fonttien sijaan helpommin sivuilla vierailleen mieleen.

Kerta toisensa jälkeen eri yritysten sivuilla toistuvat kuvapankkikuvat herättävät myös huvittuneisuutta, eivätkä anna yrityksestäsi huolellista kuvaa. Jos et ole valmis panostamaan omiin sivuihisi, oletko valmis panostamaan asiakkaan saamaan palvelukokemukseen?

Suurin moka, jonka voit tehdä on ladata sivuillesi Googlen kuvahausta otettu kuva. Kuten hakukone itsekin sen ilmoittaa, tekijänoikeudet voivat rajoittaa kuvan käyttöä ja yleensä näin onkin. Tekijänoikeuslaki suojelee valokuvaajien lisäksi taiteilijoita, kirjailijoita ja muita luovan työn tekijöitä. Yrityksesi ei voi käyttää kotisivuilla kuvaa, johon et ole ostanut tai saanut oikeutta. Kuvapankeilla ja valokuvaajilla on yleensä monenlaisia lisenssejä: voit ostaa kuvaan esimerkiksi käyttöoikeuden, joka mahdollistaa kuvan käytön ei-kaupallisessa tarkoituksessa, tietyssä tuotepakkauksessa tai esimerkiksi juuri kotisivuilla. Tekijänoikeus on kuitenkin valokuvaajalla, joka voi itse päättää, missä hänen kuvaansa voi käyttää. Tekijänoikeus ei voi olla kuvassa esiintyvällä henkilöllä (ellei hän sitten itse myös ota kuvaa).

”Toisen teoksen käyttämiseen liittyvät asiat ovat usein epäselviä. Sen vuoksi käyttämisestä on syytä sopia etukäteen. Sopimusta tehdessäsi kiinnitä erityistä huomiota oikeuksiesi laajuuteen.” Kalle Pyrhönen, asianajaja ja varatuomari www.kallepyrhonen.fi

Ammattimainen jälki vaatii ammattilaisen kaluston

Uusimmilla älypuhelimilla saa toisinaan erinomaista jälkeä valokuvatessa. Suurimpana tekijänä hyvässä ja onnistuneessa puhelinkuvassa on luonnollisesti valotus ja välillä voi tuntua siltä, että tähtien asennollakin on merkitystä. Hyvän kuvan ottaminen on kuitenkin vain osa kuvausprosessia, sillä editoinnillakin saadaan paljon aikaan! Värejä, valoa, varjoja ja terävyyttä säätämällä luodaan valokuvasta se lopullinen teos, sillä valokuvaaja ei useinkaan vain ota kuvaa vaan luo sen.

Perusparannuksilla saadaan kuvasta siis huomattavasti enemmän irti, varsinkin jos kuva on otettu hämärässä tai esimerkiksi vastavaloon, joka tarkoittaa sitä, että kuvan valonlähde on kohteen takana. Kuvan paranteluun voidaan tarvittaessa käyttää paljonkin aikaa, kuten alla.

Editoinnilla pääsee pitkälle, jos kuva on alkujaankin otettu laadukkailla välineillä. Silmämme on tottunut sosiaalisessa mediassa jo puhelinkuviin, sillä harvat somea harrastavat lataavat esimerkiksi Instagramiin järjestelmäkameralla otettuja kuvia. Siitä huolimatta suosittelemme ehdottomasti, että kotisivuillesi tulevat kuvat on otettu kunnon kameralla ja editoitu ammattilaisen toimesta, sillä kotisivusi ovat tärkein myyntikanavasi Internetissä, kuin sähköinen käyntikortti. Kun kuvat mietitään kerralla kunnolla, sinun ei tarvitse olla päivittämässä kuvia jatkuvasti. 

 

Mikä tai kuka valokuvissasi esiintyy?

Kuvien tulee kertoa sinun tuotteistasi tai palveluistasi, eli kaikessa yksinkertaisuudessa: jos sinulla on verkkokauppa, joka myy esinettä X, tulee sivustollasi olla kuvia tästä esineestä. Sama toimii ravintoloilla, kampaamoilla, ruokakaupoilla ja kaikilla konkreettisia tuotteita myyvillä. Kotisivullasi käyvä potentiaalinen asiakas etsii kuvia tuotteestasi, vaikka et tuotetta verkon kautta myisikään.

Jos omistat esimerkiksi parturikampaamon, tulee sivuillasi olla kuvia nimenomaan omista referensseistäsi, liikkeestäsi ja mielellään myös sinusta. Suurten valmistajamerkkien mainoskuvat eivät kerro asiakkaillesi juuri sinun ammattitaidostasi ja harjaantunut silmä kyllä tunnistaa mainoskuvat aidoista kuvista. Ensimmäistä kertaa aikaa varaava potentiaalinen asiakas haluaa nähdä, millaista jälkeä juuri sinä teet. Jos sivuiltasi ei löydy tällaisia kuvia, siirtyy asiakas helposti toisen kampaamon sivuille.

Ihmiset haluavat katsoa kuvia toisista ihmisistä. Tästä syystä sivuillasi tulee olla kuva ainakin sinusta, sillä ensimmäisen yhteydenoton kynnystä madaltaa huomattavasti se, että asiakas tietää, kenen kanssa hän puhelimessa puhuu.

Vähemmän konkreettisen palvelun kuvaaminen voi tuottaa hankaluuksia, jos valokuvaamisesta ei ole kokemusta. Miten ottaa kuva myyntikonsultoinnista tai sijoittamisesta? Molemmat palvelut kuulostavat abstrakteilta, joten kuvan täytyy luoda katsojassaan tunteita, esimerkiksi: luotettavuutta, asiantuntijuutta ja tehokkuutta. Kuvata voi myös asiakaskohtaamisia ja omaa työvälinettä, eli esimerkiksi tietokonetta. Erilaiset flatlay-kuvat tuovat myös hyvää lisäkuvitusta sivuillesi, vaikka ne eivät välttämättä tarjoakaan suoranaista informaatiota. Näyttökuvat pörssikäyristä eivät luo katsojalleen tunnetta, eivätkä tarjoa ajantasaista informaatiota.

Osake- ja rahastovälittäjä Nordnetin kotisivut hyödyntävät kuvapankkikuvia, mutta tekevät sen mielenkiintoisella tavalla. Sijoituksia kuvataan erilaisilla asetelmakuvilla, joita voi kuvailla jopa taiteellisiksi. Informaatioarvo ei ole siis aina olennainen tekijä, vaan kuvilla voi luoda myös tunnetta.

 

Muista, kenelle myyt!

Erilaiset kuvat vetoavat eri-ikäisiin kuluttajiin. Lapset, nuoret aikuiset ja keski-ikäiset haluavat katsoa erilaisia kuvia. Samaistuttavuus on hyvä nostaa tässä esille, sillä esimerkiksi vanhusten kotihoitopalvelua myyvän yrityksen sivuille ei kannata laittaa kuvaa milleniaalista älypuhelin kädessä – mihin asiakas tässä voi samaistua? 

Valokuvien sisältöä pohtiessa onkin tärkeää pitää mielessä oma kohderyhmä. Kotisivujen visuaalinen ilme on muutenkin suunniteltu juuri sinun yritystäsi ja asiakkaitasi varten, joten valokuvien tulee noudattaa tätä samaa, yhtenäistä viestiä. Jos sivustosi sävyt ovat esimerkiksi tummia ja synkähköjä, pitää valokuvissakin ottaa tämä asia huomioon. Kukkaketo ja autokorjaamo eivät varsinaisesti kulje käsi kädessä. 

 

Yhteenveto

  • Ole tietoinen tekijänoikeuksista muiden ottamia kuvia käyttäessäsi. Vaikka olisit ostanut valokuvauspalvelun esimerkiksi esitettä varten, et välttämättä saa käyttää kuvia myös kotisivuillasi.
  • Jos et ole aloittamassa valokuvaharrastusta, tulee edullisemmaksi ostaa kerran valokuvauspalvelu kuin kallis järjestelmäkamera ja editointiohjelma itsellesi.
  • Ota selvää kohderyhmästäsi – näin oikeat kuvat vaikuttavat myyntiisi nousujohteisesti.

 

Me autamme sinua mielellämme löytämään juuri oikean tyylin kotisivujesi valokuviin ja meiltä löydät myös ammattitaitoista valokuvausta ja kuvien editointia. Autamme sinua myös määrittämään juuri sinun kohderyhmäsi demografiset tekijät. Kaikki tässä artikkelissa näkyvät kuvituskuvat on otettu ja muokattu joko kollegani Santeri Rahkamaan tai allekirjoittaneen toimesta.

Sanna-blogi
“Yrityksesi tarina on voimavara, joka jää liian usein käyttämättä”
Sanna Välimaa
Projektipäällikkö, sisällöntuottaja
sanna@innoclub.fi
Lue myös: