Minkälaisille yrityksille Facebook-markkinointi toimii?

 

Aivan käsittämätön juttu: Facebook-markkinointi toimii kaikille yrityksille! Jos Facebook-markkinointi ei toimi, silloin yritys tekee yleensä vääriä asioita tai markkinointia ei ole tehty tarpeeksi pitkäjänteisesti. On olemassa hyvin, hyvin pieni joukko yrityksiä, joille Facebook-markkinointi ei toimi. Silloin ongelmat kumpuavat yleensä siitä, ettei kohderyhmä ole Facebookissa.

 

Kumpi on parempi: Facebook vai Google Ads?

Olen aikanaan vastannut tähän kysymykseen, että Google Ads. Tavallaan tuo pitää edelleenkin paikkaansa mutta oikein tehtynä Facebookin avulla yritys voi kasvattaa myyntiänsä huomattavasti enemmäin kuin Googlessa.

Älä käsitä kuitenkaan väärin.

Googlen merkitys toimivaan digimarkkinointiin on useimmiten todella suuri. Sen takia verkkosivustot kannattaa edelleen hakukoneoptimoida sekä tehdä tarvittaessa Google Adsiä. Google Adsin ongelma on samalla myös sen vahvuus: Google Ads vastaa kysyntään mutta se ei luo kysyntää.

Yleisesti puhutaan, että noin 3-5 prosenttia potentiaalisista asiakkaista on ostohousut jalassa juuri nyt. tämä tarkoittaa sitä, että vain 3-5 prosenttia kohderyhmästäsi käyttää Googlea, jolloin teet markkinointia todella pienelle yleisölle. Jos et tee mitään markkinointia koko kohderyhmällesi, voit olla myöhässä, vaikka tekisit tuhansilla euroilla pelkkää Google Adsiä.

Siltikin Google Ads on meille ja monille asiakkaillemme erittäin hyvä markkinointikanava, jossa rahat saadaan takaisin moninkertaisesti. Facebookin mainostustyökalujen avulla kysyntää voidaan luoda vain niin paljon enemmän, että usein Facebook pieksee Google Adsin selvästi. Ei aina, mutta usein.

Kun ihminen menee Googleen ja hakee sieltä jotain, hänellä on tarve saada tietty tuote tai palvelu – hän kuuluu tuohon aiemmin mainitsemaani 3-5 prosenttiin. Hän ei useimmiten vielä siinä kohtaa tiedä, että mistä hän tuotteensa hankkii. Tässä tullaan ongelmaan: asiakas ei Googleen tullessaan tiedä, että mihin hän rahansa kantaa.

Tilanne muistuttaa tietyllä tavalla venäläistä rulettia, johon yrityksen on monesti vaikea vaikuttaa. Tämä toki riippuu usein alasta.

Jos asiakas ei tiedä, että mistä hän tuotteensa ostaa, millä perusteilla asiakas voi ostopäätöksensä tehdä? Yleensä hinnalla ja saatavuudella. Jos hän huomaa tutun yrityksen Googlen hakutuloksissa haluamansa tuotteen tai palvelun kohdalla, voi hän käyttää myös tätä tunnettavuutta yhtenä ostoperusteena, jos hinta ja saatavuus ovat ok.

Googlessa korostuu se, että kyseisessä kanavassa tarjotaan olemassa olevaan kysyntään, kysyntää ei siellä synnytetä. Koska asia on näin, kilpailua on Googlessa todella, todella paljon. Erottautuminen on siellä varsin hankalaa ja kallista, kun verrataan Facebookiin.

 

Miksi jokaisen suomalaisen yrityksen pitäisi panostaa Facebook-markkinointiin?

Facebookissa asiat toimivat laajemmin kuin Googlessa. Jos Googlessa on 3-5 prosenttia potentiaalisista asiakkaistasi, Facebookista löydät lähes tulkoon varmasti ainakin 80 prosenttia heistä.

Facebookissa voit synnyttää kysyntää, voit luoda asiantuntijamielikuvaa, voit rakentaa asiakassuhdetta ja voit myös kaiken lisäksi myydä. Nämä ovat äärimmäisen tärkeitä asioita, kun asiakkaan ostopolkua lähdetään rakentamaan kohti ostopäätöstä.

Ostopolku (myyntitunneli, myyntifunneli, markkinointifunnel – rakkaalla lapsella monta nimeä) vaihtelee myytävän tuotteen tai palvelun johdosta. Jos myyt vaatteita, pelkkä myyvä mainos ja tarkka kohdennus oikeaan yleisöön voivat hyvin riittää siihen, että mainonta toimii kuin nakit ja pottumuussi yhdessä.

Jos taas olet myymässä talopaketteja, on tehtäväsi useimmiten monimutkaisempi, jotta myyntiä saadaan Facebookin kautta aikaiseksi.

Kun ihminen on ostamassa talopakettia, tai jotain muuta asiaa, jota pitää harkita monista kulmista, ei ostopäätös tapahdu yhden mainoksen perusteella.

Ensimmäiseksi asiakkaan huomio pitää saada kiinnitettyä myytävään tuotteeseen tai itse aiheeseen. Sen jälkeen kiinnostusta pitää kasvattaa, rakentaa luottamusta asiakkaaseen ja sen jälkeen voidaan aloittaa myyvempi mainonta.

Suomessa rakennettiin vuonna 2019 10818 asumiskäyttöön tarkoitettua pientaloa. Kuinka monta noista pientaloista olisit halunnut olla yrityksesi kanssa rakentamassa? 50 kappaletta?

Jos tavoitteenasi on rakentaa 50 pientaloa asiakkaillesi, pitää sinun siis vakuuttaa 50-100 ihmistä noista noin 10 000 henkilöstä. Yhdellä Google Ads -klikillä on todella vaikeaa saada rakennettua luottamusta niin paljon, että kauppa syntyisi heti.

Jos teet markkinointia fiksusti ja ymmärrät, että luottamuksen rakentaminen vie hieman enemmän aikaa, olet jo hyvillä vesillä.

Tämä siitä syystä, että kilpailijasi eivät tätä suurimmalla todennäköisyydellä ymmärrä. He haluavat tapella niistä samoista asiakkaista, jotka etsivät suurella todennäköisyydellä sitä halvinta vaihtoehtoa, joka vaikuttaa kuitenkin legitiltä.

Kilpailijasi laittavat Googlessa yhteen klikkiin 2 euroa kappaleelta, kun sinä saat Facebookissa klikkejä 0,30 eurolla. On totta, että yhden klikkauksen otannalla Google Adsistä voit saada heti kaupan aikaiseksi (koska asiakas tietää jo haluavansa talopaketin) mutta isossa kuvassa Facebook on mainostustyökalujensa takia äärettömän hyvä kanava myyntiä ajatellen. Google Adsissä saat 2 eurolla yhden klikin, Facebookissa saat samalla rahalla keskimäärin 6,5 klikkausta.

Kun toistoa tulee, Facebook ajaa Googlen yli.

Miksi?

  • Facebookissa pääset rakentamaan luottamusta asiakkaaseesi, joka näkyy myynnin kasvuna, kun asiakas luottaa sinuun ja on valmis ostamaan
  • Facebookissa voit luoda kysyntää 2,5 – 2,9 miljoonan suomalaisen Facebook-käyttäjän kesken
  • Facebook-mainostustyökalun avulla voit mainostaa monikanavaisesti myös Instagramissa
  • Pystyt näyttämään mainoksiasi todella monipuolisesti haluamillesi kohderyhmille Facebookin työkalujen avulla.

Jos Facebook-markkinointi kiinnostaa, käy lukaisemassa 7 vinkkiä tehokkaamman Facebook-markkinoinnin tekemiseen täältä.

 

Jos markkinointi ei tuota tuloksia, pyydä Facebook-markkinoinnin ammattilaisilta ilmainen auditointi. Tällaisia auditointeja saat jokaisesta mainostoimistosta ympäri Suomen – myös meiltä.

 

 

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: