Mistä lähteä Facebook-markkinoinnissa liikkeelle?

 

Facebookia voi tehdä monella tapaa mutta tulokset ovat opettaneet tehokkaan tavan, kuinka Facebook-markkinointi kannattaa aloittaa – kustannustehokkaasti! Aloittaminen on monesti hankalaa mutta Facebookista on sinulle varmasti hyötyä, jos jaksat panostaa laadukkaiden sisältöjen tekoon sekä Facebook-markkinoinnin kehittämiseen. Käydään läpi 5 kohtaa, joiden avulla aloitat Facebook-markkinoinnin oikein!

Jos haluat myös lukea muut vinkit aloittavan yrityksen markkinointiin ja myyntiin liittyen, käy lukemassa täältä vinkit 8 vinkkiä siihen.

 

1. Asenna Facebook-pikseli (ilmainen)

Kun olet perustanut yrityksellesi Facebook-sivun, perusta samalla myös mainostili. Ennen kuin teet yhtäkään Facebook-päivitystä, asenna Facebook-pikseli kotisivullesi!

Facebook-pikseli on Facebook-markkinoinnin aivot. Ilman Facebook-pikseliä et voi tehdä tehokkainta mahdollista Facebook-markkinointia eli uudelleenmarkkinointia.

Facebook-pikseli on lyhyt koodi, joka asennetaan verkkosivustolle. Facebook-pikseli kerää siis kävijöistä kävijätietoa, jonka perusteella mainontaa voi kohdentaa juuri niille henkilöille, jotka ovat olleet kiinnostuneita juuri tietystä tuotteesta. Kun mainontaa tehdään henkilöille, jotka ovat osoittaneet myytävään tuotteeseen tai palveluun kiinnostusta, sitä paremmin mainonta toimii.

Facebook-pikselin asennus on todella helppoa, joten ei ole mitään järkiperäistä syytä olla sitä asentamassa.

 

2. Sisältöjen tekeminen (ilmainen)

Kun yrityksesi on Facebookissa, pitää sinun tuottaa sisältöä seuraajillesi, jotta sinulla on mahdollisuus saada Facebook-markkinnoista kaikki irti.

Sisällöntuotantoa kannattaa ajatella näin: mieti mitä tietoa ja neuvoja voit asiakkaillesi ja potentiaalisille asiakkaillesi antaa? Luo sisältöjä blogiisi ja tee niistä Facebookiin päivityksiä. Yritä päivitysten kautta saada ihmiset lukemaan koko blogitekstin verkkosivuiltasi, jolloin Facebook-pikseli saa kerättyä dataa lukijoista ja pystyt tekemään uudelleenmarkkinointia heitä kiinnostavista tuotteista ja palveluista.

Kirjoita laadukkaita ja tietoa sisältäviä blogitekstejä 2-4 kertaa kuussa, ainakin ensimmäisen vuoden ajan. Ensimmäisen vuoden jälkeen uusia blogitekstejä ei tarvitse olla koko aikaa tekemässä, vaan voit vain päivittää vanhoja blogitekstejä uuteen uskoon. Tämä on myös Googlen puolelta toivottu tapa toimia eli siinäkin mielessä tämä on hyvä juttu.

Sisältöjen tekeminen on myös kannattavaa toisenkin markkinointikanavan takia. Google arvioi joka päivä miljoonia ja miljoonia verkkosivustoja ja sisältöjä vastaamaan Googlen käyttäjien kysymyksiin. Kun teet laadukkaita sisältöjä, myös Google alkaa näyttämään niitä ilmaiseksi! Laadukkaiden sisältöjen avulla saat näkyvyyttä laajasti.

Mistä tehdä aiheista tehdä blogitekstejä? Helpoin tapa on aloittaa vastaamalla asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin. Kerro, opasta ja neuvo. Opeta asiakkaitasi ja potentiaalisia asiakkaita ymmärtämään tarjoamaasi paremmin. Mitä paremmin he ymmärtävät tarjoamasi tärkeyden, sitä paremmin he ovat valmiita satsaaman sinuun.

 

3. Mainostaminen (maksullinen)

On kylmä fakta, että sinun pitää käyttää rahaa markkinointiin. Sinun pitää ajatella asiaa siten, että ostat itsellesi uusia asiakkaita.

Mietitään asiaa näin: kuinka monta euroa olet valmis maksamaan yhdestä uudesta asiakkaasta? Ole nyt tarkka. Muista myös, että jos hoidat asiakasta hyvin, tulee asiakas ostamaan sinulta lisää myöhemmin. Ensimmäinen ostos ei ole asiakkaasi viimeinen, jos teet työsi hyvin.

Aloittavan yrittäjän budjetti on rajallinen mutta samalla pitää muistaa, että myynti ei kasva ilman, että siihen sijoitetaan rahaa. Lähtökohtaisesti jokaisella suomalaisella yrittäjällä pitäisi olla alusta asti markkinointiin rahaa vähintään 150€/kk – mielellään enemmän.

Esimerkki. Myyt 150 euron arvoista tuotetta, jossa katteesi on 50% eli 75 euroa. Markkinointibudjettisi on myös 150€ kuussa ja laitat rahat suoraan esim. Facebook-mainontaan. Lähdet miettimään, että paljonko voit realistisesti saada myyntiä aikaan 150 euron markkinointibudjetilla.

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että kun saat rahasi markkinoinnista takaisin 10-kertaisesti, menee sinulla jo todella hyvin. Esimerkissä yksi uusi asiakas saadaan aina, kun mainontaan laitetaan 15 euroa rahaa, jolloin myyntiä saadaan 150 euroa, josta katetta on 75 euroa. Tällöin mainonta on tuottanut katetta yritykselle 60 euroa eli tuottoa on saatu 5-kertaisesti mainosbudjettiin nähden. Kuulostaako paljolta vai vähältä?

Hyvän bisneksen ominaisuuksiin kuuluu, että bisnes on skaalattavaa eli sitä voidaan kasvattaa tehokkaasti. Facebook-markkinointi on erittäin hyvin skaalattava markkinoinnin ja myynnin muoto, jossa pystyt kasvattamaan myyntiä sitä mukaan paljonko laitat siihen rahaa.

Esimerkissä 150 euron mainosbudjetilla saadaan 10 kauppaa aikaiseksi, jolloin myyntiä saadaan 1500 euroa – 50% katteella tuottoa tulee 750 euroa. Jos yritys panostaisi markkinointiin 1500 euroa kuussa, kauppoja saataisiin aikaan 100 kpl, jolloin myynti olisikin jo 15000 euroa kuussa. Katteen jälkeen rahaa jää muihin kuluihin 7500 euroa.

Tämä kaikki on uusasiakashankintaa eli pitää muistaa, että jos esimerkissä oleva yritys hoitaa asiansa asiakaslähtöisesti ja hyvin, tulevat nämä samat asiakkaat vielä uudelleen ostoksille jopa ilman mitään markkinointikustannuksia! Kun palvelet asiakastasi hyvin, he tulevat takaisin – ja tuottoisasti.

Kun teet Facebook-markkinointia, mainosta. Kun mietit, että mikä on sinulle hyvä budjetti, muista, että teet markkinointia tulevaisuuden myynnin vuoksi, et sen mukaan mitä myyntiä olet tehnyt. Satsaa mainontaan sellainen summa, että se on investointi, joka tuottaa sinulle rahaa.

Kun julkaiset hyvin mietityn ja tehdyn päivityksen, muista laittaa rahaa päivitykseen, jotta saat ihmisiä lukemaan hyvin tehdyn sisällön blogistasi. Älä jätä myyntiäsi arvailun varaan vaan panosta ja investoi markkinointiin, jotta ihmiset osaavat ostaa sinulta.

Facebook-markkinointi on skaalattavaa markkinointia eli mainosbudjetin avulla pystyt säätelemään myynnin määrää – kun mainontasi on tehty oikein.

 

4. Osallistu keskusteluun (ilmainen)

Suomessa esimerkiksi Inderes on tehnyt äärimmäisen mallikelpoisen tavan ottaa osaa asiakkaittensa päivittäisiin kysymyksiin ja ylipäätänsä asiakkaidensa keskusteluun.

Inderes on Helsingin pörssiin keskittynyt analyysipalvelu eli heidän tehtävänsä on auttaa asiakkaitaan tekemään hyviä osakesijoituksia. Inderes tekee äärimmäisen laadukasta markkinointia mutta yksi osa heidän markkinointiaan on heidän perustamansa Facebook-ryhmä, jossa on jo yli 28 000 jäsentä. Sivu on perustettu vuonna 2017 eli ryhmä on äärimmäisen hyvin menestynyt varsin lyhyessä ajassa.

Tämä ei tarkoita sitä, että sinulla pitäisi olla välttämättä oma Facebook-ryhmä mutta osallistu keskusteluihin, joita Facebookissa on eri sivuilla ja eri ryhmissä käynnissä. Älä tyrkytä, älä promoa ellei sitä erikseen pyydetä. Kommentoi, auta, keskustele ja kehitä.

Inderes on jokaisen markkinoinnista kiinnostuneen tai markkinointiorientoituneen ihmisen vertailukohta: Inderes tekee markkinointiaan äärimmäisen hyvin. Vaikka et olisikaan kiinnostunut osakkeista, seuraa Inderesiä sekä heidän erittäin laadukasta ja asiakaskuntaa kiinnostavaa sisällöntuotantoaan. Heillä on sisältöä omilla sivuillaan, Facebookissa, Youtubessa ja Instagramissa – kymmenen pistettä ja papukaijan merkki.

Ja vaikka tämä blogiteksti koskeekin Facebookia, samaa työtä voit tehdä tarvittaessa myös LinkedInissä ja Twitterissä: ota osaa keskusteluihin, kuuntele, keskustele ja auta.

 

5. Analysoi ja kehitä (ilmainen)

Jotta markkinointisi voi kehittyä, pitää tuloksia mitata ja sen avulla kehittää markkinointityötä entistä paremmaksi. Google Analytics, Google Tag Manager ja Hotjar ovat kaikki ilmaisia mutta niiden avulla pystyt kehittämään markkinointiasi entistä tehokkaammaksi, jolloin markkinoinnista syntyy tehokas myyntikone.

Edellä olevat analytiikkasovellukset pitää asentaa kotisivulle mutta työ ei vaadi useinkaan montaakaan minuuttia. Google Tag Managerin kanssa aikaa voi mennä hieman enemmän, mutta sen asentaminen on erittäin suositeltavaa.

Lähtötilanne

Jos olet aloittamassa Facebook-markkinointia “nollista”, lähtötilanne on varsin hyvin selvillä. Jos taas olet tehnyt Facebook-markkinointia jo pidempään, selvitä tärkeimmät tuloksesi: yhteydenottojen / kauppojen määrä, tulot suhteessa mainontaan, liikenteen määrä ja kuinka moni kävijöistä tulee takaisin.

Kun tiedät lähtötilanteesi, pystyt parantamaan markkinoinnin ominaisuuksia.

Kehittäminen

Ensimmäinen tehtäväsi on lähteä kasvattamaan laadukkaan liikenteen määrää sivustollasi. Liikenteen määrää kasvatetaan laadukkailla sisällöillä – liikenteen määrää voi kasvattaa monilla muillakin tavoilla, mutta esim. kilpailuiden järjestäminen voi olla virhe, sillä usein erilaiset kilpailut ja arvonnat keräävät liikennettä myös väärien ihmisten toimesta. Jos liikenne koostuu ihmisistä, jotka eivät kuulu kohderyhmääsi, ei heistä ole silloin sinulle hyötyä. Keskity siis liikenteeseen, joka koostuu kohderyhmästäsi!

Kun liikenteen määrä on saatu kasvuun, pitää miettiä, että miten liikenteen määrä saadaan muunnettua myynniksi tai yhteydenotoiksi.

Jotta ihmiset ottavat yhteyttä tai ostavat, pitää se tehdä helpoksi. Jos kotisivu on sekava tai asiakasta ei ohjata aktiivisesti kohti ostopäätöstä, on yhteydenottojen tai myynnin saaminen todella vaikeaa. Jotta digimarkkinoinnista saadaan kaikki ilo irti, pitää kotisivua tai verkkokauppaa optimoida tulosten mukaan. Tässä Hotjar auttaa todella paljon.

 

Miten teet tätä käytännössä?

Esimerkki.

  • Kun olet lisännyt tarvittavat analytiikkapikselit sivustollesi, luo sivuillesi blogi, johon teet saman tien 2-3 blogitekstiä yleisimmin kysytyistä aiheista. Jos olet sähkömies, jaa tietoa esim. miten ihmiset voivat säästää sähköä nykyaikaisilla menetelmillä, mitä valokatkaisimia on markkinoilla ja arvostele ne jne. Kerro asioita, joihin ihmiset etsivät kysymyksiä.
  • Kun blogistasi löytyy ainakin 2-3 blogitekstiä, ota niistä yksi blogiteksti ja tee siitä päivitys Facebook-sivullesi. Katso, että Facebook-sivullasi on kaikki tiedot esillä ja että sivu näyttää ammattimaiselta.
  • Päivitys pitää tehdä siten, että se on kuin iltapäivälehtien uutisotsikko. Päivityksen tehtävä on saada 1 sekunnissa potentiaalinen asiakas kiinnostumaan blogitekstistäsi. Kerro päivityksessä napakasti ja huomiota herättävästi, että mistä blogitekstisi kertoo. Kun nämä asiat ovat järjestyksessä, lisää lopuksi linkki päivityksen loppuun, josta ihmiset pääsevät lukemaan blogisi.
  • Kun päivitys on valmis ja olet julkaissut sen, muista mainostaa päivitystäsi heti! Laita päivityksen markkinointiin 10-40 euroa muutamaksi päiväksi ja kohdenna se haluamallesi kohderyhmälle. Tämä on hyvin tärkeää, että päivityksesi saa lentävän lähdön.
  • Kun päivityksen mainonta on loppunut, käy tekemässä mainostilillesi pitkä kampanja, johon käyt lisäämässä kyseisen päivityksen pitkään mainostukseen.
  • Tee myös uudelleenmarkkinointiin oma kampanja, jotta saat ne ihmiset kiinni, jotka ovat sivustollasi vierailleet. Tarjoa näille asiakkaille jotain lisätietoa tai muuta sisältöä aiheen tiimoilta.
  • Toista tämä sama prosessi toisen blogitekstin kanssa.
  • Kun alat saamaan tuloksia, vertaile tuloksia eri blogitekstien kanssa. Miksi tuo toinen blogiteksti toimii paremmin kuin toinen? Jos et itse keksi syytä, kysy kavereiltasi. Löydä syy toisen menestymiselle ja toisen huonoudelle. Pyri löytämään kaava, jolla saat aina entistä parempia tuloksia blogitekstiesi avulla.

Muista, että tämä ei ole pikajuoksu vaan maratoni. Nyt pitää löytyä pitkäjänteisyyttä, että saat homman toimimaan. Kukaan ei ole ollut seppä syntyessään eikä kukaan ole ensimmäisenä päivänä tuonut miljoonia kotiin. Pitkäjänteisyys ja päättäväisyys palkitaan. Päivä toisensa jälkeen, viikko toisensa jälkeen.

Luota siihen, että ammattitaitonsa näyttävä yritys on asiakkaan näkökulmasta aina turvallinen valinta tuotteen tai palvelun myyjänä – tämän takia näitä blogitekstejä tehdään.

Kun markkinointia tehdään, ei sitä tehdä huvin vuoksi. Sitä tehdään paremman myynnin vuoksi.

 

Tarvitsetko apua tai yksilöllisiä vinkkejä Facebook-markkinoinnin aloittamiseen? Voit varata maksuttoman 30 minuutin ajan, jossa voidaan katsoa tilannettasi tarkemmin. Varaa aikasi suoraan alla olevasta kalenteristamme!

 

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: