Miten uusi yritys voi tehdä markkinointia kustannustehokkaasti?

 

8 IDEAA, JOIDEN AVULLA VOIT TEHDÄ TEHOKASTA MARKKINOINTIA ILMAN SUURIA MARKKINOINTIBUDJETTEJA

Usein uuden yrityksen perustaja joutuu pähkäilemään, että miten hän voisi tehdä markkinointia mahdollisimman tehokkaasti. Yritykset elävät myynnistä, joten myyntiä on pakko saada varsin nopeasti aikaan. Markkinointi toimii harvoin napista painamalla, jonka vuoksi aikaa pitää olla, jotta näkyvyys, asiakaslähtöiset sisällöt ja mainonnan toistot alkavat tuottaa hyvää sekä jatkuvasti kasvavaa tuottoa.

 

1. Verkkosivusto

Oli kyseessä sitten b2b- tai b2c-bisnes, pitää sinulla olla vähintäänkin hyvä kotisivu tai verkkokauppa, joissa potentiaaliset asiakkaasi voivat tehdä ostopäätöksiä. Jos et jostain järjettömästä syystä hanki yrityksellesi hyvää verkkosivustoa, et voi käytännössä tehdä tehokasta digimarkkinointia, valitettavasti.

Kun sinulla on verkkosivusto, asenna sinne tarvittavat analytiikkasovellukset, jotta saat sitten tulevasta digimarkkinoinnista kaikki hyödyt irti. Tällaiset sovellukset ovat Google Analytics, Google Tag Manager ja ainakin Facebook-pikseli. Kun olet asentanut Google Analyticsin, käy tekemässä tilit myös Google My Business- sekä Google Search Console -sivustoille. My Business auttaa sinua parantamaan ilmaista hakukonenäkyvyyttä Googlessa ja Search Console nopeuttaa ilmaisen hakukonenäkyvyyden saamista.

Pidä verkkosivustosi selkeänä, anna asiakkaallesi mahdollisuus löytää haluamansa asia nopeasti sekä erotu muista eduksesi. Tee asiat hieman paremmin kuin kilpailijasi.

 

2. Löydä voittava tuote

Jotta voit saada lennokkaan lähdön yrityksellesi, pitää sinulla olla tuote, jolle löytyy kysyntää. Jos kysyntää ei löydy tuotteillesi heti, on sinulla vielä pitkä matka edessäsi.

Markkinoinnissa tai myynnissä ei ole mitään niin vaikeaa kuin muuttaa kulttuuria – kulttuurin muuttaminen on aivan sairaan vaikea asia. Jotta kulttuuri voi muuttua, pitää sille antaa paljon aikaa ja resursseja, jotta ihminen oppii uuden asian. Tästä syystä sinulla pitää olla mahdollisimman nopeasti tuote, joka myy käytännössä itse itsensä. Loistavalla tuotteella voi olla vähän kysyntää ja silloin kyseinen tuote on bisneksen kannalta yksinkertaisesti vain huono. Loistavalla tuotteella ei tee mitään, jos se ei kiinnosta ketään tai se ei myy.

Löydä siis tuote, joka vetää ihmisiä puoleensa. Myy tuotetta aluksi vaikka hieman pienemmällä katteella, jotta ihmiset ostavat sen sinulta eikä naapuriltasi. Jokainen uusi asiakas on sinulle arvokas tulevaisuutta ajatellen, vaikkakin katteesi olisi aluksi huono.

Tähän liittyy yksi syy, jonka jokaisen yrittäjän tulisi ymmärtää. Siitä lisää seuraavaksi.

 

3. Asiakkuudenhallinta (crm) ja asiakaspalvelu

Jokainen uusi asiakas on sinulle huomattavasti kalliimpi kuin mitä ensimmäinen ostos antaa sinun ymmärtää. Myynnissä ei ole mitään niin vaikeaa kuin myydä tuotetta uudelle, tuntemattomalle asiakkaalle.

Jokainen sinulta ostanut asiakas on hyvin potentiaalinen kanta-asiakas tai ainakin asiakas, joka ostaa sinulta vielä kerran uudelleen. Kun uusi asiakas osti sinulta ensimmäisellä kerralla tuotteita 30 eurolla, voi samainen asiakas ostaa sinulta vielä saman vuoden aikana 100 eurolla lisää tuotteita. Yhtäkkiä asiakkaasi arvo on muuttunut 30 eurosta 130 euroon. Asiakkuuden arvo nelinkertaistui yhdellä lisäostoksella, älytöntä!

Hanki siis heti jonkinlainen asiakkuudenhallintajärjestelmä, jonne pystyt jopa automaattisesti kirjaamaan kaikki asiakkaasi ja tekemään heille automatisoitua markkinointia.

Jos sinulla on autohuoltamo, pystyt kasvattamaan helposti myyntiäsi siten, että lähetät ajankohtaisia kampanjaetuja asiakkaillesi. Tällainen esimerkki voi olla alkukesän ilmastointihuolto, öljynvaihto tai joku muu, jonka avulla asiakkaasi kesän matkailut taittuvat autossa turvallisemmin tai mukavammin.

Asiakkuudenhallintajärjestelmiä on moneen lähtöön, mutta esim. HubSpot tarjoaa ilmaisen järjestelmän (ilman markkinoinnin automatisaatiota) ja Pipedrivessa kuukausimaksut ovat varsin pieniä. Jos et halua käyttää mitään ns. oikeaa asiakkuudenhallintajärjestelmää (crm-järjestelmää), voit käyttää vaikka Exceliä, kunhan kirjaat asiakkaasi jonnekin. Tämä vaatii enemmän työtä ja vaivaa, mutta tälläkin pärjää.

Kun sinulla on käytössäsi jokin asiakkuudenhallintajärjestelmä, tai se Excel-taulukko, pitää sinun kertoa asiakkaillesi asiasta. Lisää verkkosivustollesi tietosuojalauseke, jossa kerrot asiasta tarkemmin.

 

4. Suoramyynti

Markkinointi on tällä hetkellä hyvin trendikäs ala, sillä se ei ole ollut hirveän kauaa mukana edes tieteenalana. Markkinointi on käsitteenä todella iso ja halutessaan markkinointi-termi kätkee sisäänsä kaikki bisneksen alueet. Yleisimmin markkinointi-termiä käytetään kuvastamaan markkinointiviestintää, jossa on ideana on siis viestiä potentiaalisille asiakkaille mahdollisimman tehokkaasti, jolloin asiakas päättää tehdä positiivisen ostopäätöksen.

Epätrendikästä on sensijaan suoramyynti. Tuo kaikkien vihaama asia on kuitenkin uudelle yritykselle monesti todella tärkeä asia, koska sen kautta voit saada myyntiä HETI aikaiseksi. Suoramyynti on todellakin nopein keino tehdä itsensä tunnetuksi, niin hyvässä kuin pahassa, mutta sen avulla voit tehdä kauppaa todella nopeasti.

Suoramyyntiä tehdään etenkin b2b-bisneksissä mutta suoramyyntiä voi harrastaa myös b2c-bisneksissä, jos tiedät missä potentiaalisia asiakkaita sijaitsee. Älä väheksy suoramyyntiä, sillä se voi olla ainoa keino saada tuloksia nopeasti aikaan.

 

5. Digimarkkinointi ja somekanavat

Facebook. Google Ads. Instagram. Snap. TikTok. Youtube. Twitch. LinkedIn. Mistä lähteä liikkeelle?

Lähde liikkeelle niistä kanavista, joissa asiakkaasi ovat. Facebookissa on 2,5 miljoonaa suomalaista, kaikki pääsääntöisesti yli 18-vuotiaita mutta alle 65-vuotiaita. Lue täältä vinkkejä Facebookissa mainostamiseen.

Jos et ole aiemmin tehnyt Facebook-markkinointia, lue täältä ihan 5 vinkkiä + käytännön ohjeet markkinoinnin tekemään.

Google Ads on Googlen maksullisen markkinoinnin kanava. Siellä voit mainostaa niin Googlen hakutuloksissa, Youtubessa kuin myös Googlen yhteistyökumppaneiden sivustoilla. Suomessa alle 70-vuotiaat käyttävät Googlea tiedon hakemiseen eli Googlessa kannattaa olla ainakin jollakin tavalla läsnä.

Instagramissa kohderyhmä on +15-vuotiaat mutta alle 35-vuotiaat. Mainostamista voit tehdä Instagramissa Facebook Business Managerin kautta, sillä Facebook omistaa Instagramin. Facebook ja Instagram lyövät todella kovan parivaljakon somemarkkinointiin.

Snap on alkurysäyksen jälkeen hieman hiljentynyt mutta edelleen varsin käytetty alusta alle 30-vuotiaiden keskuudessa. TikTok on äitynyt todella nopeaan kasvuun nuorison keskuudessa ja jos alle 25-vuotiaat ovat kohderyhmääsi, TikTokin käyttö voi olla sinulle varsin mielenkiintoinen vaihtoehto.

Youtube kasvaa Suomessa todella nopeaa vauhtia ja on jo varsin iso työllistäjä mm. suomalaisille vaikuttajille. Youtubea kulutetaan todella paljon mutta Youtuben kuluttajat ovat iältään vieläkin varsin nuorta eli alle 40-vuotiaat ovat pääsääntöisesti Youtubessa eniten läsnä. Twitch on haastanut Youtubea tietokonepelien livelähetyksissä. Twitch onkin todella suosittu alle 35-vuotiaiden miesten keskuudessa, jotka pelaavat tietokonepelejä.

LinkedIn on bisnesammattilaisten kanava, jossa puhe liittyy varsin paljon työmaailmaan, ja hyvä niin. LinkedIn on tietynlaisessa t-risteyksissä, josta suunta voi olla vielä ylöspäin mutta toisaalta tie voi olla kovinkin kivikkoinen alaspäin. LinkedInissä läsnä ovat erityisesti markkinointi-, myynti- ja henkilöstöalojen edustajat, vaikkakin ihmisiä löytyy lähes kaikilta aloilta.

Haaste tulee siitä, että kun puhe pysyy varsin homogeenisena, ei LinkedIn tarjoa välttämättä kaikille syitä olla aktiivisesti siellä paikalla. LinkedIn pahimmalta kilpailijalta, Facebookilta, löydät puhetta niin työasioista kuin myös vapaa-ajalta, joten Facebookissa on syitä olla enemmän aktiivisena. Älä ymmärrä väärin, LinkedInissä kannattaa olla mukana, jos kohderyhmäsi on siellä, mutta harvalle yrittäjälle tai yritykselle LinkedIn on kanava, joka peittoaa ylivoimaisesti kaikki muut.

Overall, valitse itsellesi 1-3 kanavaa, joissa olet vahvasti mukana. Valitse kanavasi sen perusteella, missä kohderyhmäsi ovat. Kanavien määrän määrää pitkälti käytettävissä oleva aika sekä raha. Ilmaista lounasta on harvoin tarjolla ja näkyvyys, joka on yksi maailman kilpailuimmista asioista, ei tee siinä poikkeusta. Näkyvyydestä pitää useimmiten maksaa, jonka takia sinun pitää arvioida kylmän viileästi, että mikä kanava tuottaa sinulle tehokkaimmin rahaa.

 

6. Käytä rahaa digimarkkinointiin

Näen valitettavan usein, että yritys on tehnyt vuosia digi- ja somemarkkinointia pelkkien ilmaisten päivitysten kautta. On mahtavaa, että jaksetaan tehdä pitkäjänteistä työtä somessa, mutta ongelma on se, että esimerkiksi Facebook on jo muutamia vuosia sitten ilmoittanut, ettei se anna yrityksien päivityksille ilmaiseksi näkyvyyttä. Toki tässäkin tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön, mutta 99% yrityksistä menestyvä somemarkkinointi vaatii taakseen rahaa.

Jos olet täysin uusi yrittäjä, kuule ja sisäistä tämä: säästämällä et kasva. Jonain päivänä voit tehdä yrityksellesi loistavan tuloksen säästämällä, mutta yritystäsi et saa kasvuun säästämällä. Muista myös, että työlläsi on joku hinta – vaikka sitä ei aina uskoisikaan.

Kun teet verkkosivustollesi loistavan ja asiakaslähtöisen blogitekstin, muista mainostaa blogitekstiäsi rahalla mm. Facebookissa. Jos et tee maksullista mainontaa, voi olla, että vain muutamat kymmenet ihmiset näkevät blogitekstisi. Se on aivan, siis aivan liian vähän, jotta saisit tuloksia aikaiseksi. Facebook-mainonta maksaa kuussa pienimmillään 38 euroa kuukaudessa ja Google Ads n. 50 euroa kuukaudessa. Tuollaiset rahat sinulta vain yksinkertaisesti pitää löytyä, jos meinaat tosissasi saada liiketoimintasi liikkeelle. Edellä mainitut hinnat ovat minimihintoja ja on varsin suositeltavaa, että mainosbudjettisi olisi ainakin muutamien satasien kokoinen.

Muista, että myynti maksaa aina jotain ja tehtäväsi maksaa myynnistä sellainen hinta, että katteestasi jää rahaa myös viivan alle.

 

7. Verkostot

Verkostot ovat oiva keino saada pikkuhiljaa tuulta yritystoiminnan alle. Joku tuntee aina jonkun, joka tarvitsee sinua. Käy alueesi tapahtumissa, ole ystävällinen ja aktiivinen, liity Yrittäjiin, mahdollisuuksien mukaan Nuorkauppakamariin tai vaikkapa alueesi BNI:hin tai perusta oma bisnesihmisten kerho.

Verkostot eivät ole oikotie onneen vaan nekin vaativat aikaa ja työtä, että nimesi ja naamasi jäävät muistiin. Auta ihmisiä aluksi vaikka ilmaiseksi, jotta he muistavat sinut.

Kysy myös verkostoiltasi, että tuntevatko he jonkun joka voisi olla palveluistasi kiinnostunut – yleensä kiinnostuneita löytyy.

Muista, että jokainen uusi tuttavuus ja asiakas vie sinua eteenpäin.

 

8. Myy

Yleisimpiä virheitä yrittäjillä on se, että myyntityö, joka on äärimmäisen rankka työ, jää tekemättä. Mieti, kokeile ja tee! Analysoi jälkeenpäin, että menikö jokin vikaan vai tuliko onnistumisia. Kun olet analysoinut tulokset, hyppää uudelleen hevosen selkään.

Myy, myy ja myy. Jos sinä olet myyjäsorttia, etsi itsellesi myyjä. Jos et osaa tehdä markkinointia, ulkoista ainakin osa siitä. Luultavasti olet jo ulkoistanut kirjanpitosi, voit siis aivan hyvin ulkoistaa myyntisi.

Muista kuitenkin, että vierivä kivi ei sammaloidu. Myynti pitää sinut ja yrityksesi leivässä kiinni ja se on sinun ykkösprioriteettisi. Yritystäsi ei kiinnosta pätkääkään se, että onko tuotteesi hyvä vai huono. Yritystäsi kiinnostaa vain ja ainoastaan se, että kuinka elinvoivainen se on. Onhan Nokiakin muuttanut muotoaan useasti vuosikymmenten aikana. Samalla tavalla sinun että minun on tehtävä vaikeitakin päätöksiä sen suhteen, että millä tavalla leipä tuodaan tehokkaimmalla tavalla pöytään.

Onnea ja menestystä matkallesi!

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: