Näiden 13 vinkin avulla kasvatat myyntiäsi heti!

 

Usein yrityksillä jää jokin seikka huomaamatta myyntiprosessissa, jolloin jo yhden asian korjaaminen saattaa avata tukoksen ketsuppipullossa. Kotisivujen parantaminen, mainonnan optimointi, suoramyynnin aloittaminen tai asiakkaasta asiakkuuden tekeminen saattavat mullistaa koko myynnin kertaheitolla, eli pienienkin asioiden korjaaminen / muuttaminen / testaaminen voivat olla yrityksen kannalta todella, todella kannattavia. Katso alta 13 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa myyntiäsi.

 

  1. Kotisivun optimointi ja muokkaaminen

Kotisivun parantaminen ei tarkoita automaattisesti todellakaan sitä, että kotisivu pitäisi uusia alusta asti. Välillä toki kotisivun uusiminen kannattaa, jos kotisivu on oikeasti jo parhaat päivänsä nähnyt. Kotisivun parantaminen tarkoittaa sitä, että kotisivua optimoidaan siihen suuntaan, että kotisivu tuottaa enemmän liidejä tai myyntiä sinulle. Kotisivun optimointi voi merkitä todella massiivista parannusta mainonnan tuloksiin, koska kotisivu on usein se, joka saa tai ei saa asiakasta ostamaan markkinoitua palvelua. Tästä syystä kotisivun parantaminen on ehdottoman tärkeää tehokkaan markkinoinnin kannalta.

Kotisivun parantamista voit tehdä helposti esim. Google Optimizen avulla. Optimizen avulla voit tehdä kotisivuillesi erilaisia testejä, joiden avulla voit selvittää, että mikä toimii parhaiten ja mikä ei. Parasta Google Optimizessa on, ettei sinun tarvitse tehdä muutoksia itse kotisivuun vaan muutokset tehdään Chrome-selaimen kautta Google Optimizen työtilassa.

Kokeile tätä: tee tuotteesi tai palvelusi myyntisivulle testi, jonka avulla selvität, että minkälainen adjektiivi toimii parhaiten tuotteen tai palvelun kuvauksessa. Tulet varmasti hämmästymään, että jo adjektiivin lisääminen tai vaihtaminen parempaan saattaa vaikuttaa selkeästi konversioiden määrään. Kun tiedät, että mikä adjektiivi saa ihmisiä eniten tekemään konversioita, voit käydä lisäämässä ko. adjektiivinen pysyvästi kotisivullesi, ja voit käyttää samaa adjektiivia mainos- ja myyntiteksteissä.

Jos kiinnostuit Google Optimizesta, ja siitä miten käyttää sitä tehokkaasti hyödyksi, ota meihin ihmeessä yhteyttä ja me kerromme lisää!

 

  1. Facebook-pikseli

Jos teet Facebook-markkinointia eikä sinulla ole vielä Facebook-pikseliä asennettuna kotisivuillesi, asenna Facebook-pikseli kotisivuillesi heti! Facebook-pikseli on ehdoton ilmainen lisävaruste, jolla teet automaattisesti parempaa Facebook-markkinointia.

Facebook-pikseli on lyhyt koodinpätkä, joka kerää kotisivun kävijöistä tietoa Facebookille. Facebook pystyy siis jo automaattisesti optimoimaan mainosten näyttöjä paremmaksi Facebook-pikselin avulla kerätyn datan perusteella.

Jos tarvitset apua Facebook-pikselin asentamisessa kotisivuillesi, ota meihin yhteyttä ja me asennamme sen sinulle ilmaiseksi!

 

  1. Instagram-mainosten optimointi

Näytätkö Facebookissa ja Instagramissa samoja mainoksia? Jos näytät, niin muistathan optimoida tekemäsi mainokset Instagramin Stories -osioon! Voit optimoida IG Stories -mainokset muutamassa minuutissa todella näyttäviksi kokonaisuuksiksi Facebookin Business Managerissa puoliautomaattisesti. Voit vaihtaa värejä, tekstejä yms. ja Business Manager hoitaa loput.

Helppoa, mutta parantaa tuloksiasi heti.

 

  1. Google Ads:n negatiiviset hakusanat

Kun teet Google-mainontaa, haluat varmasti näkyä hakusanoilla, jotka tuottavat sinulle eniten konversioita eli haluamiasi toimenpiteitä, kuten ostoja tai yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta. Jotkin sanat eivät vain tuota sinulle konversioita, joten ne kannattaa ehdottomasti sulkea pois negatiivisten hakusanojen kautta. Tämä parantaa heti mainoksiesi tuottotehokkuutta, kun mainokset näkyvät silloin, kun ne tuottavat sinulle parhaiten.

Varaa ilmainen Google Ads-auditointi kotisivuiltamme osoitteesta www.innoclub.fi/ota-yhteytta/ ja me selvitämme, että miten voit parantaa Google Ads-mainontaa ihan itse!

 

  1. Google Tag Manager

Kun teet mainontaa, haluat varmasti tietää, että mistä markkinointikanavasta konversioisi tulevat, jotta voit tehdä entistä tehokkaampaa markkinointia. Google Tag Managerin avulla voit seurata tarkemmin, että mikä mainos tai mikä markkinointikanava tuottaa sinulle eniten konversioita. Google Tag Manager voidaan yhdistää Google Analyticsiin, jolloin seuraat konversioiden analytiikkaa yhdestä paikasta eli Google Analyticsistä.

Google Tag Managerin seurantakoodi asennetaan kotisivuillesi ja sen jälkeen Google Tag Managerille kerrotaan, että mitä sen halutaan seuraavan. Kun Google Tag Manager tietää mitä sen tulee tehdä, yhdistetään se Google Analyticsiin ja silloin näet yhdestä paikasta, että miten konversiot markkinoinnissasi kehittyvät.

Google Tag Manager on auttaa sinua tekemään entistä parempia valintoja sen suhteen, että minne markkinointieurot kannattaa sijoittaa.

 

  1. Google Shopping – verkkokauppiaiden taivas

Jos sinulla on verkkokauppa, etkä käytä Google Shoppingia, menetät varmasti myyntiä. Google Shoppingin avulla Google-mainoksesi ovat visuaalisia eli näytät Googlen hakutuloksissa mainoksesi visuaalisessa muodossa eli hakukoneen käyttäjät näkevät suoraan, että minkälaista tuotetta olet myymässä. Google Shoppingin asentaminen vaatii hieman kärsivällisyyttä mutta tässä tapauksessa kärsivällisyys kannattaa.

Jos sinulla on vaatteiden verkkokauppa, visuaalinen mainos Googlessa toimii varmasti kuin häkä. Google Shopping on varmasti yksi tämän vuosikymmenen parhaimmista markkinointikanavista.

 

  1. Facebook-luettelomarkkinointi

Facebookin luettelomarkkinointi on todella tehokas ja puoliautomaattinen tapa tehdä mainostusta Facebookissa. Voit näyttää tuotemainoksiasi automaattisesti sellaisille henkilöille, jotka ovat käyneet jo katsomassa tuotteitasi verkkokaupassasi. Jos henkilö on katsonut verkkokaupassasi tuotetta Y, näkee hän kohta Facebookissa tai Instagramissa tuotteen Y mainoksen, ellei hän ole sitä vielä ostanut. Todella, todella tehokasta markkinointia oikein tehtynä.

Jos tarvitset apua joko Google Shoppingin tai Facebook-luettelomarkkinoinnin asentamisessa, otathan meihin yhteyttä.

 

  1. Suoramyynti

Teetkö mainontaa, mutta et tee mitään suoramyyntiä esim. sähköpostimyynnin tai puhelinsoittojen kautta?

Jos tarvitset myyntiä heti, on puhelinmyynti / puhelinbuukkaus siinä tapauksessa sinulle varmasti paras tapa tehdä tulosta. On turha väittää, että puhelimen käyttö myyntityössä olisi kuollut, sillä se ei ole kuollut. Puhelimen kautta tehtyä myyntityötä voi tehostaa huomattavasti soittamalla jo ennalta sinut tunteville henkilöille, mutta jos tarvitset myyntiä heti, silloin sinun kannattaa vain kylmän viileästi lähteä soittelemaan potentiaalisia yrityksiä läpi.

Voit tehdä samaa asiaa lähettämällä ihan perinteisiä sähköpostiviestejä, mutta usein sähköpostiviesteihin ei ensimmäisellä yrittämällä vastata, jolloin tuloksia ei tule samaa tahtia kuin tekemällä suoria puheluita. Sähköpostimyyntiä tehdessäsi muista aina lähettää muistutusviesti perään, jos asiakkaasta ei kuulu mitään yli viikkoon.

 

  1. Asiakkaasta asiakkuus ja CRM

Tiedätkö kuka on asiakkaasi? Kirjaatko asiakkaasi jonnekin, josta tiedät keitä asiakkaasi ovat, mitä he ovat ostaneet, milloin he ovat ostaneet ja paljollako he ovat tuotteita ostaneet? Jos et kirjaa näitä ylös, ala kirjaamaan niitä ylös heti vaikka Exceliin ellet omaa CRM-järjestelmää eli asiakkuudenhallintajärjestelmää. CRM-järjestelmiä on sadoittain, ilmaisia (esim. HubSpot) ja maksullisia (Pipedrive – edullinen vaihtoehto mutta maksullinen kuitenkin).

Asiakkaasta pitää mahdollisuuksien puitteissa tehdä asiakkuus. Tämä tarkoittaa ihan käytännössä sitä, että yhden tuotteen ostaneesta asiakkaasta tehdään asiakas, joka ostaa sinulta tuotteita jatkossakin. Asiakas ostaa yhden tuotteen, asiakkuus ostaa tuotteita useimminkin.

Fakta on, että pääsääntöisesti tuotteita ja palveluita on helpompi myydä jo olemassa oleville asiakkaille. Tästä syystä olemassa olevia asiakkaita kannattaa palvella aina parhaalla mahdollisella tavalla ja pitää asiakkaisiin sopiva yhteys, vaikka suoranaista myyntiä ei voisikaan heti tehdä.

Sähköpostimarkkinointi olemassa oleville asiakkaille on todella kustannustehokasta ja sitä kannattaa ehdottomasti tehdä, jos sinulla on muitakin tuotteita tai palveluita, jotka voisivat asiakkaallesi sopia. Tästä lisää seuraavassa vinkissä.

 

  1. Markkinoinnin automaatio

Kuten edellisessä vinkissä kerroin, niin olemassa olevista asiakkaista kannattaa pitää hyvä huoli, sillä heidän avullaan voit kasvattaa myyntiäsi todella, todella kustannustehokkaasti. Markkinoinnin automaatiosta on puhuttu jo kovaan ääneen useita vuosia, eikä turhaan. Markkinoinnin automaatio tekee myyntiä puolestasi – yllätys, yllätys – automaattisesti.

Miltä kuulostaisi tällainen skenaario: sinulla on asiakas X, joka on ostanut sinulta palvelun Y. Palvelusi on sellainen, että voit myydä sitä uudelleen ja uudelleen samalle asiakkaalle. Tiedät, että asiakkaasi tykkää palvelustasi, joten hänelle sitä voi myydä jatkossakin. Jostakin syystä asiakas X ei ole ostanut palveluasi vähään aikaan – syy ei ole se, etteikö hän tykkäisi palvelustasi mutta hän on vain kiireen keskellä unohtanut ottaa sinuun yhteyttä. Mitä jos sinulla olisi järjestelmä, joka muistuttaisi asiakkaitasi automaattisesti, jos he eivät ole ostaneet palveluasi vähään aikaan? Kuten varmasti huomasit, niin nyt puhutaan markkinoinnin automaatiosta.

Markkinoinnin automaatio voi hoitaa esim. muistuttamisen puolestasi, se voi tehdä lisämyyntiä puolestasi – markkinoinnin automaatiolla voit kasvattaa myyntiäsi todella reilusti ilman, että sinun tarvitsisi tehdä juuri asialle mitään. Käsittämättömän hieno systeemi lähes jokaiselle markkinoijalla.

 

  1. Blogi- ja asiantuntijatekstit

Blogitekstit ovat todella toimiva keino tehdä yrityksestäsi asiantuntija potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Blogitekstit ovat todella monikäyttöisiä ja ne kestävät oikein tehtynä aikaa. Blogitestin teho tulee siinä, että asiakkaitasi kiinnostaa varmasti ilmaiset vinkit ja muu asiaan liittyvä info, jolloin klikkiprosentti esim. Facebookissa hyvin tehdylle blogitekstille on todella korkea, jolloin klikkihinta on taas todella alhainen, joka on toki hyvä asia.

Kun aloitat blogitekstien luomisen, helpoin tapa tehdä hyvää sisältöä on vastata asiakkaittesi yleisimpiin kysymyksiin. Jos edustat parturikampaamoa, hyvä blogiteksti voisi olla esim. ”Tyylikkäimmät hiustyylit vuonna 2020” tai ”Miten valita hyvä hiusvaha eri hiustyypeille?”. Kun vuosi vaihtuu vuoteen 2021, voit käydä päivittämässä tekemääsi blogitekstiä kyseiseen vuoteen sopivaksi, jolloin Google rakastaa sinua. Saat siis ilmaista Google-näkyvyyttä, kun teet blogitekstejä ja päivität niitä ajanmukaiseen henkeen.

Kun teet blogitekstejä, muista mainostaa niitä Facebookissa ja Instagramissa puhtaasti rahalla. Silloin kun olet tehnyt laadukkaan blogitekstin, älä jätä tilaa onnelle sen suhteen, että saako blogitekstisi näkyvyyttä vai ei. Mikään ei ole turhempaa kuin se, että hyvä ja asiakaslähtöinen blogiteksti ei saa ansaitsemaansa näkyvyyttä, jolloin lukumäärät jäävät pieneksi. Muista siis mainostaa blogitekstiäsi aina myös rahalla, vaikka julkaisisit blogitekstin myös ihan normaalina ilmaisena päivityksenä.

 

  1. Juttuvinkit / lehdistötiedotteet

Lehtijutut ovat lähes aina todella toimia myyntikikkoja yrityksillä. Toki sillä ehdolla, että ne ovat yrityksen kannalta positiivisessa sävyssä kirjoitettuja. Kannattaa miettiä, että onko sinulla tiedossa asioita, joiden pitäisi saada huomiota mediassa – jos on, niin niistä kannattaa ehdottomasti tehdä lehdistötiedote tai antaa juttuvinkki suoraan toimitukselle.

Muista, että jos toimit paikallisesti, on lehtijuttu kannattaa olla saman alueen paikallislehdessä. Jos lehtijuttu menee läpi, muista valmistautua siihen parhaalla mahdollisella tavalla. Katso, että kotisivusi toimii ja on se päivitetty, somekanavassasi on ajankohtaista tietoa yrityksestäsi ja yhteystiedot ovat joka paikassa selkeästi näkyvillä. Lehtijuttu on monesti lottovoitto yritykselle, joten ota siitä kaikki ilo irti.

 

  1. Myyntisuunnitelma

Vain 3% yrityksen potentiaalisista asiakkaista on tällä hetkellä ostohousut jalassa etsimässä todella aktiivisesti ratkaisua ongelmaansa. Vain 3%. Lyhyt matikkani kertoo, että potentiaalisista asiakkaista 97% ovat sellaisia, joilla EI ole ostohousuja jalassa vaan he ovat vasta eriasteisissa kiinnostuksen vaiheissa.

Myyntisuunnitelman idea on tehdä asiakkaalle ostopolku, jonka varrelle yritys asettaa ”ansoja” potentiaalista asiakasta varten. Myyntisuunnitelman tavoite on vauhdittaa asiakkaan kulkemista ostopolun varrella siihen kaikkien odottamaan ostohetkeen. Tarkoitus on siis kasvattaa tuota 3% isommaksi sekä saada asiakkaat ostamaan tuotteen sinulta eikä kilpailijaltasi.

Myyntisuunnitelman tehtävä on vastata kysymyksiin: mitä, kenelle, milloin, missä ja miten. Myyntisuunnitelman avulla tiedät tarkalleen mitä tehdä missäkin ostopolun eri vaiheessa, jolloin sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin toteuttaa suunnitelmasi. Helppoa, eikö vain?

Mieti asiaa näin:

  1. Mitä teet niille ihmisille, jotka ovat jo ostohousut jalassa etsimässä sinua ja tarjoamaasi – miten saat heidät varmimmin asiakkaaksesi?
  2. Mitä teet heille, jotka etsivät tietoa tuotteestasi ja ovat jo hyvin lähellä ostohousujen pukemista ylle?
  3. Mitä teet niille henkilöille, jotka eivät ole vielä etsimässä tietoa tarjoamastasi mutta ovat sinulle hyvin potentiaalisia asiakkaita?
  4. Ja mitä teet heille, jotka eivät tunne sinua, eivätkä ole vielä etsimässä sinua, mutta ovat sinulle erittäin potentiaalisia asiakkaita, jos vain teet markkinointi- ja myyntityösi hyvin..?

 

Tuliko mieleen kysymyksiä? Lähetä kysymyksesi minulle osoitteeseen eemil@innoclub.fi ja lupaan vastata siihen mahdollisimman pian hyvän vastauksen kera!

YHTEYSTIEDOT

Merikoskenkatu 7 A 50, 90500 Oulu
etunimi@innoclub.fi
045 137 3886
Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste
© Innovators’ Club 2020

MYYVÄÄ DIGIMARKKINOINTIA

Meidän tehtävä on auttaa sinua ottamaan digimarkkinoinnista kaikki teho irti. Facebook, Instagram, Google, verkkosivustot ja verkkokaupat ovat parhaimmillaan niin äärimmäisen tehokkaita myyntikoneita, että sitä on jopa vaikea välillä uskoa.