Iskikö koronavirus myyntiisi? Näillä 6 vinkillä voit suojautua myynnin laskusta!

Korona on tullut Suomeen valitettavan kovalla ryminällä ja yt-neuvotteluja on luvassa todella monessa yrityksessä. Joidenkin arvioiden mukaan jopa 20% yrityksistä voi sulkea ovensa Suomessa lopullisesti tämän ja mahdollisen taantuman seurauksena. Nyt on viimeinen aika katso yrityksen myyntiprosessit ja miettiä, miten myyntiä voidaan kehittää, jottei yrityksesi ole noiden 20% joukossa, jotka joutuvat sulkemaan ovensa.

Lue tämän tekstin jälkeen 13 vinkkiä ja ideaa, miten voisit myydä enemmän heti. Lue vinkit ja ideat täältä.

 

  1. Kotisivun toimivuus ja etämyyntimahdollisuudet

Onko kotisivusi sillä tolalla, että sen kautta asiakas voi helposti ottaa sinuun yhteyttä tai ostaa sen kautta tuotteen tai palvelun suoraan? Jos ei, tämä asia pitää HETI korjata. Kotisivu on ollut jo vuosikaudet yrityksen yksi tärkeimmistä markkinointi- ja myyntikanavista, ja sen merkitys korostuu etenkin nyt, kun ihmiset eivät liiku kodin ulkopuolella normaalilla tavalla.

Laita ehdottomasti kotisivusi kuntoon nyt, jotta voit myydä enemmän myös verkon kautta.

 

  1. Älä säästä myynnissä – karsi muita kuluja, jotka eivät tuota yrityksellesi liikevaihtoa

Nyt ei ole aika säästää myynnissä. Nyt sinun pitää tehdä valintoja, jotka kasvattavat myyntiäsi. Puhelinliittymät, sähkösopimukset, vakuutukset jne. eivät tuota sinulle myyntiä – milloin olet kilpailuttanut em. kulunlähteet? Kilpailuta ne ja säästä varojasi niihin toimintoihin, jotka tuottavat sinulle myyntiä.

Tee myös myyntisuunnitelma, jonka avulla voit tehdä myyntiä tässäkin tilanteessa kunnolla. Me autamme yrityksiä ilmaiseksi myyntisuunnitelmien teossa. Katsotaan yhdessä myyntisuunnitelmasi kuntoon ja lähdetään myymään. Älä jää odottamaan – tässä tilanteessa odottamisesta ei seuraa hyvää.

 

  1. Asiakkuudet

Myy nykyisille asiakkaillesi rohkeasti enemmän. Kasvata nykyisen asiakkaasi arvoa, tee lisämyyntiä. Pienikin lisämyynti on eteenpäin.

Asiakkuudenhallintajärjestelmä ja markkinoinnin automaatio auttavat sinua myymään asiakkaillesi enemmän. Asiakkuudenhallintajärjestelmiä on satoja mutta esim. HubSpot on ilmainen ja Pipedrive on hyvin kustannustehokas järjestelmä, jonka kuukausimaksu riippuu asiakkaittesi määrästä ja haluttujen ominaisuuksien määrästä.

Pidä asiakkaistasi nyt kiinni niin lujaa kuin pystyt. Auta heitä vaikka ilmaiseksi, jotta he pysyvät kanssasi nämä vaikeimmat ajat. Nyt asiakaspalvelun ja asiakkuudenhallinnan osaaminen mitataan.

 

  1. Verkostot

Meillä kaikilla on verkostoja ja verkostoissa piilee suuri voima. Liity yrittäjiin, nuorkauppakamariin, kauppakamariin tai alueesi BNI:hin ja kasvata verkostojasi sekä auta verkostosi jäseniä pärjäämään. Uskalla tehdä kauppaa verkoston jäsenten kanssa ihan avoimesti. Kysy heiltä, että tuntevatko he ketään, jotka voisivat olla tuotteistasi tai palveluistasi kiinnostuneita – yleensä kiinnostuneita on!

Nyt jos koskaan sinun pitää olla aktiivinen osapuoli. Käytä verkostoja hyödyksi ja kasvata verkostoasi. Miten kasvatat verkostoasi koronaviruksen lamauttamassa Suomessa? Puhelin- ja etäpalaverit ovat aivan hyviä korvikkeita tähän ja monet ihmiset lupautuvat mieluummin pitämään 20 minuutin puhelinpalaverin kuin että lähtisivät 1 tunnin lounaspalaveriin, joka kuitenkin venyy 2 tunnin mittaiseksi liikkumisten vuoksi.

 

  1. Mainosta digissä

Nyt jos koskaan ihmiset tuijottavat puhelintaan ahkerasti. Tämä luo hyville mainostajille oivan tilaisuuden myydä enemmän.

Mitä seuraavia digikanavia asiakkaasi käyttävät?

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Google
  • Youtube
  • Twitch

Mainosta niissä kanavissa, joissa asiakkaasi viettävät eniten aikaa. Tee tyylikkäät mainokset ja tee hyvä tarjous, jotta saat uudet asiakkaat nopeasti liikkeelle.

Kuten aiemmin mainitsin, teemme ilmaisia myyntisuunnitelmia, joissa kymmenien muiden asioiden lisäksi selvitetään, että mitkä mainoskanavat ovat sinulle parhaimpia ja miten sinun tulee tehdä niissä markkinointia. Ota siis tarvittaessa meihin yhteyttä!

 

  1. Mittaa tekemisiäsi

Jos et ole ollut kiinnostunut analytiikastasi tai excel-taulukoista, nyt olisi parempi, että kiinnostunut niistä edes pikkaisen. Aiemmassa kohdassa kerroin, että älä säästä myynnistä vaan säästä niistä paikoista, jotka eivät tuota sinulle myyntiä. Aivan.

Tehtäväsi on nyt selvittää, että mikä myynnissä ja markkinoinnissasi toimii ja mikä ei. Markkinointi mikä ei tuota sinulle myyntiä edes pitkällä aikavälillä, on täysin turhaa ja sinun pitäisi tietää, että mikä markkinoinnissasi mättää. Kun tiedät mistä ongelmat johtuvat, voit korjata ne tai siirtää markkinointibudjettisi sinne missä tuottoa tulee eniten.

Sijoita rahasi nyt sinne mikä tuottaa. Älä lopeta myyntiin satsaamista – jos sen lopetat, voi se olla yrityksellesi kohtalokas virhe.

 

Lue 13 vinkkiä ja ideaa, miten voisit myydä enemmän heti. Lue vinkit ja ideat täältä.

 

Tuliko mieleen kysymyksiä? Lähetä kysymyksesi minulle osoitteeseen eemil@mainostoimistoinnovatorsclub.fi ja lupaan vastata siihen mahdollisimman pian hyvän vastauksen kera!

Kirjoittaja on Mainostoimisto Innovators’ Clubin perustaja Eemil Mikkola, jonka ydinosaaminen on tehdä kustannustehokasta markkinointia, joka näkyy erittäin positiivisesti yrityksen myynnissä. ”Hyvän ja huonon yrityksen eron huomaa myynnissä”, on Eemilin motto.