Näin teet Facebook-arvonnan oikein!

 

Lähes kaikki yritykset ovat tehneet Facebook-arvontoja, mutta suurin osa niistä ei tule koskaan olemaan yritykselle kovinkaan hyödyllisiä, koska ne tehdään pääsääntöisesti hyvin pintapuolisesti. Facebook-arvonnassa ei ole järkeä, jos sillä ei ole vaikutusta yrityksen myyntiin pidemmällä aikavälillä. Nyt käydään läpi, kuinka teet Facebook-arvonnan, jossa on järkeä ja joka toimii myynnin kannalta oikein. Jos haluat tietää ajankohtaiset säännöt Facebook-arvonnan suorittamiseen, niin ne voit lukea täältä.

 

Jos yrityksesi on uusi, on ihan ok tehdä tällainen perinteinen “tykkää meidän sivusta ja tästä päivityksestä, niin osallistut arvontaan” -tyyppinen arvonta. Jotta yritys voi olla somessa luotettavan toimijan näköinen, se vaatii yleensä sitä, että yrityksellä on “luotettavan” kokoinen seuraajamäärä. Suomen kokoisessa maassa jo 1000 Facebook-seuraajaa on hyvä määrä ja kun sen ylittää, niin sen jälkeen ei ole tarvetta tehdä tällaisia perinteisiä Facebook-arvontoja, jotka eivät yleensä pitkällä tähtäimellä ole kovinkaan tuottoisia. Toki poikkeuksiakin on.

Jos yrityksellä on jo seuraajamäärä kunnossa, on järkevämpää tehdä arvontoja, joilla on suora vaikutus myyntiin. Välttämättä osallistujamäärä ei ole niin suuri, mutta arvonnan tarkoitus on laittaa ne ihmiset liikkeelle, jotka ovat potentiaalisia maksavia asiakkaita.

 

1. Valitse tuote arvontaan

Jotta arvonta on mielenkiintoinen oikealle kohderyhmälle, pitää arvonnassa olevan tuotteen herättää mielenkiintoa. Jos arvonnan tuotteen arvo on 10 euroa, ei se ole tarpeeksi kiinnostava.

Valitse tuote, jonka arvo on vähintään 150 euroa ja arvo tuotteita vähintään kaksi, jolloin mahdollisuus voittaa arvonta tuplaantuu. Tämä on tärkeää psykologisesti.

Voit myös miettiä asian niin, että tarjoat esimerkiksi kolme erilaista tuotepakettia, joista asiakas voi valita haluamansa itse. Tämä luo kilpailuun lisää mielenkiintoa ja sen avulla saat lisää tietoa siitä, että minkälaiset tuotteet kiinnostavat ja mitkä taas eivät.

 

2. Luo arvonnalle laskeutumissivu

Tämä on tärkeää. Jotta arvonnasta on sinulle hyötyä myynnillisesti, luo arvontaa varten oma laskeutumissivu verkkosivustollesi ja ohjaa ihmiset somekanavista sinne. Arvontaan osallistuminen tapahtuu tällä laskeutumissivulla, ei Facebookissa. Siihen on kaksi syytä.

  1. Saat Facebook-pikseliin dataa siitä, että ketkä käyttäjät ovat käyneet laskeutumissivulla. Kun ihminen käy laskeutumissivulla osallistumassa kilpailuun, on se yleensä merkki siitä, että häntä arvottava tuote kiinnostaa. Pystyt Facebook-pikselin avulla tekemään tehokasta jälkimarkkinointia niille, jotka ovat käyneet laskeutumissivulla vierailemassa.
  2. Laskeutumissivulla ihminen osallistuu arvontaan, jolloin saat hänen yhteystietonsa, erityisesti sähköpostiosoitteen, haltuun.

Arvonnan suurin tarkoitus on saada sinulle kerättyä sähköpostilista niistä henkilöistä, jotka ovat kiinnostuneita myymistäsi tuotteista tai palveluista. Tässä kohtaa on täysin toissijaista se, että paljonko saat arvonnallesi tykkääjiä tai kommentointeja. Tärkeintä on, että mahdollisimman moni sinusta kiinnostunut ihminen ottaa osaa arvontaan ja jättää yhteystietonsa sinulle.

Huom! Jotta sähköpostilistaa saadaan kerättyä ja osallistuja voi ottaa osaa arvontaan, pitää asiakkaan antaa suostumuksensa jälkimarkkinointiin.

 

3. Arvonnan markkinointi

Arvonta on oikeasti todella hyvä tapa saada nopeasti kasvatettua myyntiä. Jotta arvonta voi tuottaa sinulle myyntiä, pitää osallistujia olla mielellään satoja – myytävästä tuotteesta riippuen tietenkin.

Jotta arvonta voi onnistua, pitää arvontaa myös markkinoida tehokkaasti. Käytä rahaa markkinointiin, jotta saat haluamasi kohderyhmän kiinni.

Muista, että et halua saada kaikkia maailman ihmisiä osallistumaan arvontaasi. Haluat saada ne ihmiset, jotka ovat hyvin potentiaalisia maksavia asiakkaita. Arvontoja ei kannata järjestää huvin vuoksi vaan niiden pitää olla yksi tapa kerryttää lisää uusia asiakkaita.

 

4. Jälkimarkkinointi

Kun arvonta on suoritettu ja voittajille ilmoitettu ilouutiset, tämän jälkeen alkaa itse työ.

Jos arvonnassasi käytit eri tuotepaketteja, joista arvontaan osallistuja sai valita mieleisensä, listaa arvontaan osallistuneet sen mukaan, että minkä tuotepaketin he valitsivat. Nyt myös näet, että mikä tuotepaketti kiinnostaa eniten ja voit miettiä, että pitäisikö sama tuotepaketti laittaa tuollaisenaan myyntiin, koska kiinnostusta selvästi sille on.

Kun olet saanut listat kerättyä, vie listat sähköpostimarkkinointijärjestelmään, esim. Mailchimpiin. Luo Mailchimpissä jokaiselle listalle oma sähköpostinsa, jossa tarjoat heidän haluamaansa tuotepakettia pienellä alennuksella ikään kuin kiitokseksi arvontaan osallistumisesta. Tarjousaika voi olla esimerkiksi viikko tai kaksi mutta pidempää aikaa ei kannata käyttää. Kun käytät alennuksia, pitää alennuksen mukana olla aikapaine, jotta ihminen saadaan tekemään ostopäätös nopeasti.

Jotta sähköpostimarkkinointi ei tunnu spämmäykseltä, liitä viestiin aina vinkkejä tuotteiden käyttämiseen, niiden ostamiseen tai muuhun ajankohtaiseen asiaan liittyen, jonka avulla asiakas saa lisää tietoa ja oppeja.

Kun sähköpostimarkkinointia tekee, viestien pitää tuoda lisäarvoa – oli kyse sitten rahallisesti lisäarvosta (alennuksista) tai tiedon saamisesta. Kummatkin ovat äärimmäisen hyviä ja tärkeitä elementtejä.

 

5. Asiakaspalvelu

Muista palvella asiakastasi, kun hän tulee ostoksille. Tehokkain tapa saada kauppaa on hyvä asiakaspalvelu – olkoot kyse verkkokaupasta tai kivijalkaliikkeestä. Oma asiakaskunta on kaiken perusta ja sen päälle uusmyynti voidaan rakentaa.

Asiakaspalvelu on myös muistuttamista ja “talkkarointia”. Talkkaroinnilla tarkoitetaan sitä, että asiakasta muistutetaan ajankohtaisista asioista, jotka voivat muuttua sitten kaupoiksi. Jos yritys on autokorjaamo, autokorjaamo voi muistuttaa asiakkaitaan ilmastointihuolloista keväällä, syksyllä pakkasnesteistä jne. Muistuttaminen ei ole tungettelevaa ellei siitä tee sellaista. Sen sijaan muistuttaminen voi olla äärimmäisen tehokas tapa luoda lisää kauppaa ja asiakkaan näkökulmasta muistuttaminen voi äärimmäisen hyvää asiakaspalvelua – oikein tehtynä.

 

Käytä digi- ja somemarkkinoinnin parhaita puolia yrityksesi myynnin kehittämisessä. Koronan takia, tai sen ansiosta, ostoprosessi alkaa lähes poikkeuksetta internetistä – somekanavista, Googlesta, verkkokaupoista. Se, että ostetaanko tuote verkosta vai kivijalasta, se on täysin toinen keskustelun aihe mutta verkosta ostaminen lisääntyy valtavalla tahdilla.

Tärkeää on ymmärtää, että ostoprosessi alkaa verkosta, teit sitten mitä tahansa.

#dotherightmarketing

 

 

Eemil Mikkola Mainostoimisto Innovators' Club
“Tehokasta markkinointia tekevät ne, jotka ovat lopussa voittajia.”
Eemil Mikkola
Toimitusjohtaja, markkinoinnin asiantuntija
eemil@innoclub.fi

Lue myös: