Näin teet kotisivustasi tai verkkokaupastasi paremman myynnillisesti!

 

Kotisivu tai verkkokauppa on yrityksen myynnin sydän – varsinkin tässä nykyisessä korona-tilanteessa – jolloin jokaisen yrityksen tulee huolehtia siitä, että verkkosivu on täydessä terässä. Verkkosivuilla on kymmenittäin asioita, joita muokkaamalla ja testaamalla voi parantaa myyntiä heti. Ulkoasun nykyaikaisuus, asiakkaan aktiivinen ohjaaminen kohti ostopäätöstä, tuotevalikoiman selkeys sekä kotisivuun asennetutu analytiikkasovellukset ovat etämyynnin keskiössä.

 

  1. Verkkosivun ulkoasu

Tyylejä on monia ja tyyliasioista voi aina kiistellä mutta vanhanaikainen on vanhanaikaista, selittelyt sikseen. Verkkosivun ulkoasu voi olla klassisen tyylikäs ilman, että se näyttää vanhalta. Verkkosivu pitää olla suunniteltu siten, että se toimii kaikilla päätelaitteilla nykyaikaisella tavalla. 80% sivustojen liikenteestä tulee älypuhelimien kautta eli verkkosivun pitää toimii puhelimella ilman mitään ongelmia.

Verkkosivujen yksi tärkeimmistä elementeistä on kuvien laatu, ja ilman oikeasti laadukkaita kuvia, ei hyvää kotisivua saada aikaan. Paskasta on turha koittaa vääntää kultaa, tämäkin on valitettava tosiasia. Toinen asia on fontit ja niiden käyttäminen tyylikkäällä tavalla.

Ulkoasun suunnittelussa tärkeää on myös selkeys – älä johdata asiakkaitasi hukkaan! Mitä asiakkaiden pitää sinusta ensimmäisenä tietää, mistä asioista he ovat sen jälkeen kiinnostuneita jne. Se missä järjestyksessä asiat ovat verkkosivulla, on äärimmäisen tärkeää.

Järjestystä voit lähteä testaamaan esim. Google Optimizella, jolla voit muutamissa minuuteissa muuttaa kotisivun järjestystä ilman, että joudut tekemään muutoksia oman verkkosivustosi koodiin. Google Optimize on jokaisen etämyyjän paras kaveri, koska sen avulla voit parantaa kotisivuasi todella nopeasti ilman, että joudut tekemään muutoksia itse kotisivuun. Jännää, eikö?

 

  1. Asiakkaan aktiivinen ohjaaminen kohti ostopäätöstä

Annatko potentiaalisen asiakkaan vaeltaa verkkosivustollasi ilman selkeää ohjaamista haluttuun pisteeseen, kuten esim. yhteydenottoon tai ostopäätökseen? Jos annat, on se käytännössä sama asia kuin se, että rahtilaiva sammuttaisi moottorit ja yrittäisi päästä tuulen mukaan haluttuun satamaan. Välillä homma onnistuu mutta suurimmaksi osaksi ei.

Älä siis anna asiakkaan vaeltaa verkkosivustollasi ilman selkeää suuntaa! Ohjaa asiakas aktiivisesti siihen sivuston osaan, jossa haluttu toimenpide – eli esim. yhteydenotto tai ostopäätös – tehdään. Aktiivisella ohjaamisella saat heti parempia tuloksia.

Parhaimmillaan oma asiakkaamme sai 4-kertaa enemmän kauppaa, kun teimme hänen verkkokauppaansa pieniä muutoksia juuri aktiivisen ohjaamisen osalta. Ohjaaminen siis kannattaa!

 

  1. Tuotevalikoima

Onko verkkosivusi nykyaikainen, ohjaat asiakkaan aktiivisesti kohti maalia, mutta silti myynti ei parane? Oletko sattunut kuulemaan termin “voittava tuote”?

Voittava tuote on äärimmäisen tärkeä uusmyynnin kannalta. Jos myyt hiekkaa Saharassa, on myynnin saaminen äärimmäisen vaikeaa, vaikka verkkosivusi olisi täydellisesti tehty. Saharassa voittava tuote voisi näin maallikon silmin olla esim. puhdas juomavesi.

Jokaisella yrityksellä pitää olla tuotevalikoimassaan ainakin yksi voittava tuote, joka saa uudetkin asiakkaat kiinnostumaan juuri sinusta. Kun asiakas on jo kerran ostanut sinulta, on muidenkin tuotteiden myynti olemassa olevalle asiakkaalle helpompaa, kun hän tuntee ja luottaa sinuun.

Kun tarvitset myyntiä heti, et voi olla muuttamassa trendiä tai kulttuuria toiseksi. Kulttuurin muuttaminen vie aina vähintäänkin aikaa mutta yleensä myös älyttömästi resursseja pankkitililtä. Tarjoa uudelle asiakkaalle ensin voittava tuote ja voit sen jälkeen lähteä tarjoamaan muitakin vaihtoehtoja.

Tuo voittava tuote etenkin verkkokaupassa heti esiin äläkä vaan piilottele sitä. Ohjaa asiakas aktiivisesti kohti voittavaa tuotetta ja vie myynti maaliin.

Jos sinulla ei ole voittavaa tuotetta, johon riittää kysyntää, keksi sellainen ja pian. Sen tärkeyttä ei voi vähätellä.

 

  1. Analytiikkasovellukset

Ilman sen suurempia selittelyjä, tietyt analytiikkasovellukset on pakko olla verkkosivulla kiinni, jotta etämyynti olisi mahdollisimman tehokasta. Näitä analytiikkasovelluksia ovat:

  • Google Analytics
  • Facebook-pikseli

Jos haluat yhdeydenottoja, niin haluat lisätä tähän listaan myös Google Tag Managerin, jolla voit seurata, että mitkä mainoksesi tuottavat sinulle yhteydenottoja joko puhelimitse tai yhteydenottokaavakkeen avulla.

Google Analytics ja Facebook-pikseli ovat äärimmäisen tärkeitä ihan missä tahansa verkkosivustossa. Niiden avulla teet järkeviä, dataan perustuvia päätöksiä, jolloin markkinoinnin ja myynnin johtaminen on rationaalista eikä tunteisiin perustuvaa hölmöilyä. Älä käsitä väärin: tunteet ovat markkinoinnissa ja myynnissä hyviä asioita, mutta niistä ei ole myynnin johtamisessa juuri mitään hyötyä. Asia on 0 tai 1, eli joko myynti toimii tai myynti ei toimi. Samalla periaatteella voit johtaa oman verkkosivustosi kehittämistä.

 

Haluatko saada ilmaisen verkkosivun auditoinnin? Katsomme tiimimme kanssa verkkosivustosi läpi ja annamme konkreettiset vinkit, kuinka voit parantaa sen toimivuutta myynnillisesti. Voit ottaa yhteyttä täältä, laittamalla viestiä osoitteeseen eemil@mainostoimistoinnovatorsclub.fi tai soittamalla suoraan numeroon 045 137 3886.

Tuliko mieleen kysymyksiä? Lähetä kysymyksesi minulle osoitteeseen eemil@mainostoimistoinnovatorsclub.fi ja lupaan vastata siihen mahdollisimman pian hyvän vastauksen kera!

Kirjoittaja on Mainostoimisto Innovators’ Clubin perustaja Eemil Mikkola, jonka ydinosaaminen on tehdä kustannustehokasta markkinointia, joka näkyy erittäin positiivisesti yrityksen myynnissä. ”Hyvän ja huonon yrityksen eron huomaa myynnissä”, on Eemilin motto.