Näin teet tehokasta markkinointia kivijalkaliikkeelle!

 

Mietitkö usein, että miten markkinoisit kivijalkakauppaasi tehokkaammin? Vaikka kivijalkaliikkeen markkinointi vaikeutuu vuosi vuodelta, voit silti tehdä loistavaa myyntiä pelkän kivijalkaliikkeen avulla. Seuraavilla vinkeillä teet tehokasta markkinointia kivijalkaliikkeelle.

 

1. Tunnista kohderyhmäsi

Monet kauppiaat tietävät kohderyhmänsä vaikka unissaankin, mutta tiedätkö sinä? Jos et tiedä, pitää sinun lähteä tutkimaan asiaa heti.

Ovatko asiakkaasi:

  • Miehiä vai naisia?
  • Minkä ikäisiä he ovat?
  • Asuvatko he missä?
  • Mitä he harrastavat?
  • Ovatko he rikkaita?
  • Miten he kuluttavat aikaansa?
  • Mitä medioita he kuluttavat?

 

2. Mediat

Tulevat markkinointi- ja mediatoimet riippuvat täysin kohderyhmästäsi. Jos kohderyhmäsi ovat keskiluokkaisia alakouluikäisten vanhempia – sekä miehiä että naisia – niin ainakin Facebook, Google sekä paikallislehdet ovat varmasti hyviä tapoja viedä viestiäsi eteenpäin.

Yrityksesi tulee siis näkyä niissä medioissa, joita asiakkaasi kuluttavat – olkoot markkinointikanava mikä tahansa, asiakkaasi pitää käyttää valitsemaasi kanavaa.

 

3. Tarjoukset ja tapahtumat

Kivijalkaliikkeen yksi huonoimmista puolista on se, että asiakkaan pitää erikseen tulla kivijalkaliikkeeseen, jotta hän voi ostaa haluamansa tuotteen. Ilman suurempaa liioittelua, tämä on äärimmäisen vaikea ja vakava asia jokaiselle kivijalkaliikkelle.

Jotta asiakas jaksaa poistua kodistaan ja tulla asioimaan liikkeeseesi, pitää sinun saada hänet kiinnostumaan asiasta niin paljon, että hänellä on motivaatiota lähtä liikkeelle. Tämä ei ole aina helppoa, mutta kauppiaan tehtävä on keksi kaikenmaailman pelit ja henkselit, jotta asiakas saadaan motivoitua tulemaan kaupoille.

Yksi parhaimmista motivaatiotekijöistä on raha ja säästäminen. Isot kodinkoneliikkeet harrastavat alennusmarkkinointia äärimmäisen hyvin: tuote X on todella suuressa alessa, mutta ko. tuotetta ei ole liikkeessä kuin muutama. Kun tuote X loppuu jo ensimmäisen tunnin aikana, tulevat mattimyöhäiset asiakkaat aluksi pettymään, kun kyseistä tuotetta ei enää kaupasta löydy.

Tässä piilee äärimmäinen psykologinen myyntikeino kauppiaalle. Vaikka tuote X on loppunut, tulee asiakas ostamaan kaupasta erittäin suurella todennäköisyydellä jotakin. Asiakas on jo päättänyt, että tänään hän saa uuden television, ja hän tulee myös sen saamaan – kauppiaan kannalta on onnellista se, että asiakas tulee ostamaan samanhintaisen tai jopa hieman kalliimman television kuin mitä tuote X alennuksessa oli mutta nyt asiakas maksaa täyden hinnan. Alennukset eivät siis aina ole huono asia kauppiaalle, kunhan kauppias osaa pelata peliä oikein.

Toinen hyvä keino saada ihmisiä liikkeelle kivijalkakauppaan on erilaiset tapahtumat. Mitä tapahtumia kohderyhmäsi haluaisivat nähdä? Tee sellainen tapahtuma, joka ei jätä ketään kylmäksi! Tee tapahtuma. Varmista, että tuotteita riittää. Anna taas strategisia tarjouksia. Tee tapahtuma, joka oikeasti kiinnostaa! 

 

3. Kanta-asiakkuus

Kun kivijalkaliikkeessä myynti hidastuu, helpoin ja halvin tapa saada myyntiä on kutsua kanta-asiakkaat ostoksille. Tätä varten tarvitset kanta-asiakkuusjärjestelmän, josta kanta-asiakkaat saavat vastineeksi alennuksia, uusien tuotteiden ennakko-ostoja jne. Taivas on rajana sille, mitä kanta-asiakkaaksi liittyneet ihmiset voivat järjestelmästä saada, mutta tärkeää on, että he hyötyvät siitä reilusti!

Kanta-asiakkaissa piilee voima, jota kannattaa käyttää hyödyksi. Kanta-asiakkaille tehty viestintä on myös todella halpaa, sillä voit lähettää asiakkaille viestejä sähköpostimarkkinoinnin avulla todella nopeasti ja tehokkaasti – vieläpä ilman kuluja. Sähköpostimarkkinointi on vuosi toisensa jälkeen tehokkain markkinointikeino, joten sitä ei kannata jättää välistä!

 

4. Verkkosivu

Jos kivijalkaliikkeellä ei ole verkkokauppaa tai edes verkkosivua, on yritys oikeasti k*sessa, ellei yrityksellä satu olemaan todella pitkä tausta ja tunnettavuus kaupungin ihmisten keskuudessa tai ellei kivijalkaliike satu sijaitsemaan niin äärettömän hyvällä pelipaikalla, etteivät ihmiset voi olla sitä huomaamatta. Nämä asiat alkavat olla jo melko harvinaisuuksia.

Vaikkei yrityksellä olisikaan sitä verkkokauppaa, niin verkkosivunkin avulla yritys saa ilmaista näkyvyyttä Googlesta, saa tehokkaampaa tunnettavuutta somemarkkinoinnista jne. Verkkosivu pitää olla jokaisella yrityksellä – halusi tai ei. Yksinkertainenkin verkkosivu riittää, kunhan se viestii asioista oikeilla tavoilla.

 

Kuten sanottua, kivijalkaliikkeen markkinointi vaikeutuu vuosi vuodelta verrattuna verkkokaupan markkinointiin – halusi tai ei. Markkinoijana ja “myyntimiehenä” olen sitä mieltä, että kenenkään yksittäisen pienen kivijalkaliikkeen omistajan ei kannata taistella trendiä vastaan, jossa ostaminen siirtyy koko ajan vahvemmin verkkoon. Perusta yrityksellesi uusi verkkokauppa – tai sitten edes se verkkosivu – mahdollisimman nopeasti. Muuten voi olla loppu edessä – kuten tämä karmaiseva koronatilanne sen osoittaa.

 

Tuliko mieleen kysymyksiä? Lähetä kysymyksesi minulle osoitteeseen eemil@mainostoimistoinnovatorsclub.fi ja lupaan vastata siihen mahdollisimman pian hyvän vastauksen kera!

Kirjoittaja on Mainostoimisto Innovators’ Clubin perustaja Eemil Mikkola, jonka ydinosaaminen on tehdä kustannustehokasta markkinointia, joka näkyy erittäin positiivisesti yrityksen myynnissä. ”Hyvän ja huonon yrityksen eron huomaa myynnissä”, on Eemilin motto.

YHTEYSTIEDOT

Merikoskenkatu 7 A 50, 90500 Oulu
etunimi@innoclub.fi
045 137 3886
Y-tunnus: 2808050-8
Tietosuojaseloste
© Innovators’ Club 2020

MYYVÄÄ DIGIMARKKINOINTIA

Meidän tehtävä on auttaa sinua ottamaan digimarkkinoinnista kaikki teho irti. Facebook, Instagram, Google, verkkosivustot ja verkkokaupat ovat parhaimmillaan niin äärimmäisen tehokkaita myyntikoneita, että sitä on jopa vaikea välillä uskoa.